A Study of Lexical and Structural Ambiguity in McDonald Advertisement

Brantasia, Uwaes and Istiqomah Wulandari, S.Pd., M.Ed (2021) A Study of Lexical and Structural Ambiguity in McDonald Advertisement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penulis memilih iklan McDonald sebagai objek studi karena merupakan salah satu perusahan makanan terbesar di dunia. Penggunaan ambiguitas yang terkandung dalam iklan untuk menarik minat para pembeli. Ambiguitas memiliki lebih dari 1 makna yang bisa ditemukan di ambiguitas leksikal dan struktural. Studi ini menganalisa ambiguitas leksikal dan struktural di dalam iklan produk McDonald. Tujuan dari penelitian ini adalah 1) untuk menganalisa ambiguitas leksikal di iklan produk McDonald dan 2) untuk mengidentifikasi ambiguitas struktural di iklan produk McDonald. Data penelitian ini berupa teks ambigu berbahasa Inggris (kata, frasa, dan kalimat). Pengumpulan data diambil dari web online resmi McDonald. Dalam menganalisa data, penulis menggunakan theory ambiguitas leksikal dan struktural oleh Kreidler (2002) dan Yule (2010). Hasil dari penelitian melihatkan bahwa terdapat 5 iklan yang ambiguity di dalam website iklan online McDonald. Dari 5 iklan, ditemukan 6 kata yang mengandung ambiguitas leksikal. Dari 6 kata tersebut, 5 diantaranya mengandung homonimi dan 1 mengandung polisemi. Berikutnya, penulis menemukan 5 iklan yang mengandung 5 ambiguitas struktural. 5 frasa mengandung struktur dasar dan dalam. Penemuan ini menyarankan agar iklan menghindari ambiguitas dalam pembuatannya. Untuk penelitian selanjutnya disarankan agar menggunakan metode lain dari syntax dan semantic dan menggunkan objek atau aspek lainya.

English Abstract

The writer chooses McDonald’s advertisement as the object of the study because it is one of the largest food company in the world. The use of ambiguity is included in its advertisement to persuade the customer. The ambiguity can create more than one interpretation that can be found in lexical and structural ambiguity. This study analyzed lexical and structural ambiguity in the advertisement of the McDonald’s products. The objectives are 1) to analyze the lexical ambiguity in McDonald’s online advertisement and 2) to identify the structural ambiguity in McDonald’s online advertisement. Data source are containing form of English advertisement text (word, phrase, and sentence). The data were collected from McDonald’s online advertisement website. In analyzing the data, the writer used Kreidler’s theory (2002) and Yule’s theory (2010) on lexical and structural ambiguity. The result showed that there are 5 ambiguous advertisement found in McDonald’s online advertisement website. From 5 advertisement, there found 6 ambiguous word. From 6 ambiguous words, there were 5 words contain homonymy and 1 word contain polysemy. Next the writer found 5 advertisement that contain 5 structural ambiguity. It contains surface and deep structures. This result suggests for the advertisement to avoid ambiguity in making advertisement. Future researchers are suggested to use another tool in syntax and semantic and also use another object or aspect.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120114
Uncontrolled Keywords: Lexical Ambiguity, Structural Ambiguity, Advertisement,Ambiguitas Leksikal, Ambiguitas Struktural, Iklan
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 22 May 2023 06:26
Last Modified: 22 May 2023 06:27
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/200004
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Uwaes Brantasia.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item