Descriptive Study on The Implementation of Effective Reading Strategies Used in Academic Reading Class

Frylla, Untsaa and Emy Sudarwati, S.S., M.Pd. (2021) Descriptive Study on The Implementation of Effective Reading Strategies Used in Academic Reading Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca merupakan keterampilan penting yang dapat digunakan siswa untuk memperoleh informasi. Untuk menjadi pembaca efektif, siswa harus memanfaatkan strategi membaca. Mahasiswa semester tiga jurusan Sastra Inggris, Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya yang mengambil mata kuliah Academik Reading diharapkan telah menguasai strategi membaca. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk (1) mengetahui tipe strategi membaca yang digunakan oleh siswa di kelas Membaca Akademik; (2) mengetahui tipe strategi membaca paling utama yang digunakan oleh mahasiswa di kelas Academic Reading. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yakni statistik deskriptif yang digagas oleh William (2006). Data penelitian dikumpulkan melalui kuisioner. Untuk menganalisa data, yakni jawaban kuisioner, teori yang disusun oleh Mokhtari dan Sheorey (2002) diimplementasikan. Teori tersebut menyajikan SORS (Survey dari Strategi Membaca) yang terbagi dalam tiga aspek, yakni Global Reading Strategies, Problem-Solving Strategies, dan Support Reading Strategies. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa menggunakan tiga jenis strategi membaca, yang terdiri dari Problem-Solving Reading Strategies (3,95), Global Reading Strategies (3,61), dan Support Reading Strategies (3,48). Dengan tingginya rata-rata yang dimiliki oleh Problem-Solving Reading Strategies, hal ini mengindikasikan bahwa strategi tersebut merupakan strategi yang paling sering digunakan oleh mahasiswa. Selain itu, hal ini menunjukkan bahwa mahasiswa tersebut merupakan pembaca aktif yang mampu mengatasi masalah membaca mereka secara langsung. Penelitian ini diharapkan mampu memberi wawasan kepada dosen dan pengajar Bahasa Inggris dalam meningkatkan pengajaran mereka mengenai kemampuan membaca. Selain itu, pembaca diharapkan mampu memperkaya wawasan mereka mengenai strategi membaca dan mampu menentukan strategi membaca yang tepat yang bisa mereka implementasikan sehingga mereka bisa menjadi pembaca efektif.

English Abstract

Reading is an essential skill that can be used for students to obtain information. To become effective readers, students have to make use of reading strategies. The 3rd term students of English Literature, Faculty of Cultural Studies Universitas Brawijaya undertaking Academic Reading course are expected to have already mastered the reading strategies. Therefore, the research aims: (1) to find out the type of reading strategies employed by the students in Academic Reading class; (2) to discover the most prominent type of reading strategies employed by the students in Academic Reading class. The method used in this study was descriptive statistics proposed by William (2006). The data were collected through a questionnaire. To examine the data, questionnaire answers, the theory constructed by Mokhtari and Sheorey (2002) was used. The theory provided SORS (Survey of Reading Strategies) that was divided into three aspects: Global Reading Strategies, Problem-Solving Reading Strategies, and Support Reading Strategies. The findings illustrate that the students implement three reading strategies, consisting of Problem-Solving Reading Strategies (3,95), Global Reading Strategies (3,61), and Support Reading Strategies (3,48). By having Problem- Solving Reading Strategies as the highest mean, this indicates that they are the most frequently used reading strategies employed by the students. Moreover, this implies that the students are active readers that can solve their problems directly in the text. The study is expected to give some insight for lecturers and English instructors in improving their teaching regarding reading skill. Moreover, general readers are hoped to be able to enrich their knowledge on reading strategies and determine the appropriate reading strategies to be implemented, hence they can be effective readers.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521120113
Uncontrolled Keywords: reading, reading strategies, Academic Reading, membaca, strategi membaca, Academic Reading
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng Moelyono
Date Deposited: 22 May 2023 06:18
Last Modified: 23 Sep 2024 07:42
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/200002
[thumbnail of UNTSAA FRYLLA.pdf] Text
UNTSAA FRYLLA.pdf

Download (664kB)

Actions (login required)

View Item View Item