Andriany, Rany and Dr. Warsiman, S.Pd., M.Pd. (2022) Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Wordwall di Era Merdeka Belajar Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Media merupakan salah satu faktor penting dalam pembelajaran. Media yang tepat dapat mempengaruhi keberhasilan belajar siswa. Tetapi, diabaikan oleh banyak guru/profesional. Tujuan penelitian adalah untuk meningkatkan minat belajar siswa melalui media berbasis Wordwall. Penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Sumber data penelitian ini adalah 26 orang siswa kelas V SDN Turi II Tambakrejo. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran dengan media berbasis Wordwall dapat meningkatkan minat belajar siswa. Peningkatan tersebut terlihat pada hasil belajar siswa pada studi pendahuluan rata-rata sebesar 56,3. Sedangkan pada tahap Siklus I memperoleh sebesar 72,3 dan rata-rata pada Siklus II sebesar 83,15. Selain itu adapula hasil observasi pada proporsi sembilan indikator minat belajar siswa. Siswa yang Berkembang Cukup Baik (BCB) dan siswa yang Berkembang Sangat Baik (BSB) mengalami peningkatan persentase dari studi pendahuluan hanya sebesar 59% ketika diberikan Penelitian Tindakan Kelas, meningkat 77% pada Siklus I, sedangkan pada siklus II mencapai 90%. Hasil penelitian yaitu dengan menggunakan media berbasis Wordwall dapat meningkatkan minat belajar siswa. Oleh karena itu, diharapkan para guru/pendidik berusaha mengimplementasikan lingkungan belajar berbasis Wordwall untuk meningkatkan minat belajar siswa di sekolah.
English Abstract
Media is one important factor in learning. The right media can affect student learning success. However, it is ignored by many teachers/professionals. The research objective is to increase students' interest in learning through Wordwall-based media. This study uses Classroom Action Research (CAR). The data source for this research were 26 grade V students at SDN Turi II Tambakrejo. The results of the study show that learning with Wordwall-based media can increase students' interest in learning. This increase can be seen in student learning outcomes in the preliminary study an average of 56.3. Meanwhile, in Cycle I, it was 72.3 and the average in Cycle II was 83.15. In addition, there are also observations on the proportion of nine indicators of student interest in learning. Students who are developing fairly well (BCB) and students who are developing very well (BSB) experience an increase in the percentage of preliminary studies of only 59% when given Classroom Action Research, an increase of 77% in Cycle I, while in Cycle II it reaches 90%. The results of the research are using Wordwall-based media to increase students' interest in learning. Therefore, it is hoped that teachers/educators will try to implement a Wordwall-based learning environment to increase students' interest in learning at school.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120352 |
Uncontrolled Keywords: | minat belajar, media Wordwall, PTK., interest in learning, Wordwall media, CAR. |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 17 May 2023 06:56 |
Last Modified: | 17 May 2023 06:56 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199816 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rany Andriany.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (5MB) |
Actions (login required)
View Item |