Zhafirah, Raihanah and Alies Poetri Lintangsari, S.S., M.Li. (2022) EFL Students’ Attitudes toward the Use of Audio-Visual Material. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Peran materi pembelajaran dalam mengajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing (TEFL) sangat diperlukan karena akan memudahkan peserta didik untuk memahami materi pembelajaran lebih mendalam. Penting juga untuk mengetahui sikap peserta didik sebelum merancang bahan ajar yang cocok untuk mengajar siswa yang dapat membantu mereka memahami materi pelajaran dengan lebih baik. Penelitian ini dilakukan untuk menguji sikap peserta didik EFL Indonesia terhadap penggunaan materi audio-visual pada mata kuliah bahasa Inggris dalam aspek perilaku, kognitif, dan emosional dan perbedaan yang signifikan antara peserta didik EFL Indonesia perempuan dan laki-laki. Penelitian ini menerapkan desain penelitian kuantitatif dimana penelitian survei digunakan sebagai instrumen penelitian untuk memperoleh data. Latar tempat pada penelitian ini adalah di Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya, sehingga data untuk penelitian ini dikumpulkan dari mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris sebagai perwakilan peserta didik EFL dari Indonesia. Kuesioner diberikan kepada 110 peserta didik. Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif untuk menganalisis dan menginterpretasikan data yang terkumpul dengan menggunakan program statistik yaitu software IBM SPSS (The Statistical Package for the Social Science Program) versi 27.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peserta didik memiliki sikap yang positif terhadap materi audio-visual dalam aspek perilaku, kognitif, dan emosional. Hasil lain dari penelitian ini menemukan bahwa tidak ada perbedaan yang signifikan antara skor rata-rata peserta didik perempuan dan laki-laki yang menunjukkan perbedaan gender tidak berdampak pada sikap peserta didik bahasa Inggris terhadap materi audio-visual di Indonesia.
English Abstract
The role of instructional materials for Teaching English as a Foreign Language (TEFL) is necessary as it will ease the students to understand the learning material more in-depth. It is also crucial to know the attitudes of the students before designing suitable instructional materials for teaching the students that can help them to understand the subject material better. This study was conducted to examine the attitude of Indonesian EFL learners toward the use of audio-visual materials in English courses in terms of behavioral, cognitive, and emotional aspects and the significant difference between female and male Indonesian EFL learners. This study uses a quantitative research design where a survey study as the research instrument was used to obtain the data. The setting of this study is the Study Program of English Language Education of Universitas Brawijaya, thus the data for this research were collected from the students of the Study Program of English Language Education as the representative of Indonesian EFL Learners. The questionnaire was administered to 110 students. The researcher used a quantitative approach to analyze and interpret the collected data by using a statistical program namely IBM SPSS (The Statistical Package for the Social Science Program) software version 27.0. The results show that the learners had a positive attitude toward the audio-visual material in terms of behavioral, cognitive, and emotional aspects. Another result from this study found that there is no significant difference between the mean scores of female and male students indicating gender differential has no impact on the attitudes of EFL learners toward audio-visual material in Indonesia.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120350 |
Uncontrolled Keywords: | Sikap, Materi Audio-Visual, Materi., Attitudes, Audio-Visual Materials, Material. |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 17 May 2023 06:37 |
Last Modified: | 17 May 2023 06:37 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199803 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Raihanah Zhafirah.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |