Fabel Bahan Literasi Anak dalam Pembelajaran Kelas 5 SDN Mragel Lamongan

Nasa, Nabila Aprilia and Maulfi Syaiful Rizal, M.Pd (2022) Fabel Bahan Literasi Anak dalam Pembelajaran Kelas 5 SDN Mragel Lamongan. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penggunaan media Youtube berupa fabel atau cerita anak dapat digunakan sebagai bahan literasi siswa. Tujuan dari penelitian ini mendeskripsikan penggunaan fabel dalam media Youtube dan pengaruh fabel media Youtube dalam pembelajaran tematik. Penggunaan fabel dalam pembelajaran tematik memiliki peran yang berkaitan dengan subtema ekosistem. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah identifikasi data, klasifikasi data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menujukkan bahwa penerapan fabel di Youtube diterapkan menggunakan dua cerita fabel yaitu Kancil dan Buaya berkiatan subbab ekosistem dan judul Kura-Kura dan Monyet berkaitan subbab hubungan makluk hidup. Dampak penggunaan fabel dengan media Youtube bermanfaat dalam proses literasi sastra pada siswa kelas 5 (lima) sehingga siswa dapat menceritakan kembali cerita fabel yang sudah diputarkan dengan hasil nilai tujuh puluh delapan (78). Pembelajaran tematik siswa dapat menjawab pertanyaan-pertanyaan yang sudah disediakan. Di tahap akhir, siswa tertarik dan tidak merasa bosan dalam penggunaan fabel dalam media Youtube sebagai pembelajaran tematik dari hasil angket yang sudah dibuat.

English Abstract

The use of Youtube media in the form of fables or children's stories can be used as material for student literacy. The purpose of this study is to describe the use of fables in Youtube media and the influence of Youtube media fables in thematic learning. The use of fables in thematic learning has a role related to the ecosystem sub-theme. This research is a qualitative descriptive research with data collection techniques by observation, interviews, and documentation. The data analysis technique used is data identification, data classification, and conclusion drawing. The results of the study show that the application of fables on Youtube is applied using two fable stories, namely Mouse Deer and Crocodile relating to the sub-chapter of ecosystems and the title Turtle and Monkey relating to the sub- chapter of living things relations. The impact of using fables with Youtube media is beneficial in the process of literary literacy in grade 5 (five) students so that students can retell fables that have been played with a score of seventy eight (78). Thematic learning students can answer the questions that have been provided. In the final stage, students are interested and do not feel bored in using fables in Youtube media as thematic learning from the results of the questionnaire that has been made.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120330
Uncontrolled Keywords: Fabel, Tematik, Literasi, Fable, Thematic, Literature
Subjects: 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: soegeng Moelyono
Date Deposited: 16 May 2023 06:49
Last Modified: 16 May 2023 06:49
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199693
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Nabila Aprilia Nasa.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item