Rosanti, Fildzah and Tantri Refa Indhiarti, S.S, M.A, (2021) A Study of Positive and Negative Politeness Strategies In Mooiscrub’s Marketplace Chats. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Internet saat ini sedang berkembang di Indonesia. Hal ini memiliki dampak pada gaya hidup orang Indonesia dengan adanya belanja online melalui internet. Hal ini menyebabkan adanya komunikasi antara penjual dan pembeli melalui media sosial. Percakapan tersebut dapat dianalisis menggunakan Brown dan Levinson (1987) teori yaitu Kesopan-santunan positif dan negatif. Studi ini bertujuan untuk mengidentifikasi positif dan negatif kesopan-santunan pada percakapan media sosial antara pemilik dan pembeli Mooiscrub. Studi ini menggunakan sumber data dari interaksi melalui percakapan marketplace antara pemilik dan pembeli Moosicrub pada tanggal 10 sampai dengan 12 Oktober 2020. Data berupa percakapan antara pembeli dan pemilik Moosicrub. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menganalisis percakapan media sosial Mooiscrub. Berdasarkan penemuan, 28 positif kesopan-santunan dan 21 negatif kesopan-santunan strategi telah ditemukan, Positif kesopan-santunan adalah yang sering digunakan pada media sosial Mooiscrub. Hal tersebut terjaid dikarenakan pemilik Mooiscrub selalu berusaha untuk memuaskan pelanggan, untuk menjaga hubungan antara mereka tetap baik. Selian itu, pembeli cenderung memberi saran dengan baik meskipun mereka kecewa. Akhirnya, disarankan untuk peneliti selanjutnya untuk mengadakan studi menggunakan jenis komunikasi tertulis lainnya, misalnya, diskusi kelompok, SMS atau percakapan yang orang-orang nya tidak mengenal satu sama lain sebelumnya. Selain itu, dapat diadakan studi lanjut pada faktor-faktor relasi kekuasaan antara pembicara dan pendengar yang dapat mengakibatkan pilihan strategi kesopan-santunan pada lingkungan yang berbeda
English Abstract
Internet nowadays is rapidly growing in Indonesia. This has an impact on the lifestyle of Indonesian people today with the trend of online shopping through the internet. People nowadays use social media to shop online. This conversation can be analysed using the theory of Brown and Levinson (1987) which is Positive and Negative Politeness Strategies. This study aims to identify positive and negative politeness strategies in social media chats between Mooiscrub‟s owner and customers. This study used the data source which was the interaction between customers and owner in Mooiscrub‟s Marketplace chats start from 10th October until 12th October 2020. The data were the chats between customers and owner of Mooiscrub. This study also used qualitative approach by analyzing the chats in Moosicrub‟s social media chats. Based on the findings, 28 positive politeness strategies and 21 negative politeness strategies were found. Politeness strategies are the most frequent used in Mooiscrub‟s social media chats. It happens because the owner of Mooiscrub always satisfies the customers, to keep the relationship between them still good. Moreover, the customers also tend to give feedback in good manner although they feel disappointed. Finally, it is suggested that the next researcher to conduct a study on different kind of written communication, such as, group discussion, SMS or chats that the people are not knowing each other before. Moreover, it can be conducted further study on the factors the speaker and the hearer power relation that can affect the choice of politeness strategy on different circumstances.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0521120097 |
Uncontrolled Keywords: | politeness strategy, negative politeness, positive politeness, online shopping, Mooiscrub, strategi kesopan-santunan, kesopan-santunan negatif, kesopan-santunan positif, belanja daring, Moosicrub |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng Moelyono |
Date Deposited: | 11 May 2023 01:43 |
Last Modified: | 11 May 2023 01:43 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199285 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Fildzah Rosant.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |