Rahmawati, Dyah Ayu and Emy Sudarwati, S.S., M.Pd. (2020) Gangguan Berbahasa pada Anak Autis (Studi Kasus: Anak Autis di Keluarga). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Gangguan bahasa merupakan masalah yang dialami oleh orang-orang dalam berbahasa secara lisan maupun tulisan. Gangguan bahasa merupakan salah satu kendala yang dihadapi anak autis dalam perkembangan bahasanya. Anak-anak autis mengalami masalah di mana mereka kesulitan dalam memahami dan mengungkapkan bahasa. Menggunakan teori gangguan Bahasa yang digagas oleh Chaer (2003), penelitian ini bertujuan untuk menganalisis gangguan bahasa yang dialami oleh anak autis yang berusia 12 tahun dan mencari gangguan bahasa reseptif dan ekspresif berdasarkan teori yang disusun Suherman (2016). Penelitian ini merupakan studi kasus pada anak autis yang berusia 12 tahun. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, dan data dalam penelitian ini adalah ujaran seorang anak autis dari video interaksi anak tersebut dengan ibunya. Data tersebut kemudian ditranskripsikan dalam bentuk dialog dan dianalisis. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa anak autis mengalami kesulitan dalam memahami pesan yang disampaikan orang lain dan mengalami kesulitan dalam menyampaikan maksudnya ke dalam bahasa lisan. Anak autis mengalami tiga masalah dalam pemahaman, seperti kesulitan dalam memahami bahasa lisan, kesulitan dalam mengikuti arahan secara lisan, dan kesulitan dalam mengatur pikirannya. Sementara masalah dalam pengungkapan makna, anak autis mengalami enam masalah, seperti kesulitan menyusun kata ke dalam kalimat, kesulitan dalam menemukan kata yang benar, memiliki kosakata yang rendah, mengucapkan kata yang tidak sesuai konteks kalimat, mengulang kata, dan menggunakan tata bahasa yang tidak tepat. Penelitian kali ini mencoba memberikan wawasan kepada peneliti selanjutnya yang tertarik pada bidang kebahasaan khususnya psikolinguistik yang berhubungan dengan gangguan bahasa pada kasus autisme. Pembaca dapat memperkaya pengetahuannya tentang jenis gangguan bahasa pada anak autis dan cara menghadapinya.
English Abstract
v ABSTRACT Rahmawati, Dyah Ayu. 2020. Language Disorder of an Autistic Child (A Case Study: An Autistic Child in A Family). Study Program of English, Department of Languages and Literature, Faculty of Cultural Study, Universitas Brawijaya. Supervisor: Emy Sudarwati, S.S., M.Pd. Keywords: language disorder, autistic children, receptive problem, expressive problem Language disorders are verbal or written language problems experienced by people. Language disorder is one of the obstacles that autistic children encounter in their language development. Autistic children can undergo these problems in which they have difficulty in understanding and in expressing language. Using Chaer’s language disorders theory (2003), this study aims to examine language disorders experienced by a 12 years old autistic child and find out problems of receptive and expressive language disorder based on Suherman’s (2016) theory. This present study is a case study of a 12 years old autistic child. This study used a descriptive qualitative method, and the data were the utterances taken from the videos of the subject’s interaction with his mother. The data were then transcribed in dialogues and analyzed. The results of this study show that an autistic child has difficulty in understanding message uttered by other people and expressing his feelings through verbal language. An autistic child experiences three problems of receptive language disorder, such as difficulty in understanding verbal language, difficulty in following verbal direction, and difficulty in organizing his thought. In terms of expressive language disorder, an autistic child experiences six problems, such as difficulty in putting words into sentences, difficulty in finding the right word, having a low vocabulary level, leaving words out of sentences, repeating certain words or phrases, and using improperly language structure. This present study tries to provide insight to future researchers who are interested in the field of linguistic, especially psycholinguistics dealing with language disorders in the case of autism. General readers can enrich their knowledge on types of language disorders in autistic children and how to deal with them.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520120175 |
Uncontrolled Keywords: | language disorder, autistic children, receptive problem, expressive problem, gangguan bahasa, anak autis, masalah pemahaman, masalah pengungkapan |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 09 May 2023 06:22 |
Last Modified: | 09 May 2023 06:22 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199095 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Dyah Ayu Rahmawati.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |