Novitasari, Aulia and Dr. Dany Ardhian, S.Pd., M.Hum. (2022) Penerapan Model Discovery Learning dalam Pembelajaran Teks Makalah Pada Siswa Kelas XI SMAN 4 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Dalam proses belajar mengajar, jenis pengajaran ialah bagian terpenting yang harus dilakukan agar mencapai tujuan pelajaran. Penelitian ini bertujuan supaya mengetahui optimalisasi penerapan jenis pengajaran discovery learning dalam kompetensi dasar teks makalah pada peserta didik kelas XI Bahasa SMA Negeri 4 Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang bertujuan untuk mendapatkan informasi secara mendalam. Pendekatan kualitataif merupakan sebuah pendekatan penelitian yang menggunakan situasi sosial tertentu dengan cara mendeskripsikan sebuah fenomena secara tepat, Penelitian ini dilakukan pada kelas XI Bahasa SMA Negeri 4 Malang dengan 26 jumlah peserta didik. Data dalam penelitian ini dibagi kedalam dua jenis, yakni 1) data pada saat observasi siswa selama pembelajaran, 2) data dari hasil yang didapatkan siswa pada pembelajaran teks makalah. Sumber data pada penelitian ini ialah data yang didapatkan dari siswa kelas XI Bahasa SMAN 4 Malang yang dilakukan pengamatan, wawancara, serta perolehan belajar kelompok dan individu dalam pembelajaran teks makalah dokumentasi nilai hasil pelajaran pada kompetensi dasar teks makalah. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa pelajaran dengan jenis discovery learning menjadikan siswa XI Bahasa SMA Negeri 4 Malang menjadi aktif, tanggap dan memperoleh nilai di atas batas minimum ketuntasan dalam belajar, berdasarkan perolehan tersebut menandakan penggunaan model pembelajaran discovery learning dalam pelajaran teks makalah berhasil untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam ranah keaktifan siswa dan capaian hasil belajar.
English Abstract
In the process of teaching and learning, the type of teaching is the most important part that must be done in order to achieve the objectives of the lesson. This study aims to find out the optimization of the application of discovery learning in the basic competencies of text papers in class XI Language students at SMA Negeri 4 Malang. This study uses a qualitative approach that aims to obtain in-depth information. A qualitative approach is a research approach that uses certain social situations by describing a phenomenon appropriately. This research was conducted in class XI Language of SMA Negeri 4 Malang with 26 students. The data in this study were divided into two types, namely 1) data at the time of student observation during learning, 2) data from the results obtained by students in studying text papers. The source of the data in this study was data obtained from students of class XI Language at SMAN 4 Malang who carried out observations, interviews, and the acquisition of group and individual learning in learning text papers documenting the value of the lesson on the basic competencies of paper texts. The results of this study prove that learning with the type of discovery learning makes XI Language students at SMA Negeri 4 Malang become active, responsive and obtain scores above the minimum level of completeness in learning, based on these acquisitions it indicates that the use of discovery learning learning models in paper text lessons is successful in increasing abilities. students in the realm of student activity and learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120243 |
Uncontrolled Keywords: | Discovery Learning, Teks Makalah, Bahasa Indonesia |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 08 May 2023 03:25 |
Last Modified: | 08 May 2023 03:25 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198865 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Aulia Novitasari.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |