Fadlillah, Alvi Nur and Dr. Eti Setiawati,, M.Pd (2022) Analisis Gangguan Berbahasa Aspek Fonologis Pada Anak Tunagrahitadi SLB Negeri Jepara : Kajian Psikolinguistik. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian Analisis Gangguan Berbahasa Aspek Fonologis Pada Anak Tunagrahita di SLB Negeri Jepara : Kajian Psikolinguistik dengan subjek penelitian 6 siswa. Permasalahan dalam penelitian ini adalah gangguan berbahasa pada aspek fonologis (gangguan artikulasi) yang terjadi pada anak tunagrahita. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan mengenai gangguan berbahasa aspek fonologis pada anak tunagrahita di SLB Negeri Jepara dan menjelaskan bagaimana upaya guru untuk membimbing anak tunagrahita dalam pembelajaran di SLB Negeri Jepara. Pada hasil penelitian ini ditemukan sebanyak 26 data yang diklasifikasikan dalam : 10 data substitusi (penggantian fonem), 11 data omisi (penghilangan fonem), dan 5 data distorsi (fonem yang acak). Upaya yang dihasilkan pada penelitian ini adalah : 1. Penerapan direct instruction dalam kegiatan pembelajaran, 2. Menggunakan permainan edukasi untuk melatih perkembangan kognitif siswa tunagrahita, 3. Pemberian rewards ata prestasi pribadi, 4. Terapi lingkungan untuk melatih perkembangan motorik siswa tunagrahita, 5. Guru menjalin hubungan kerja sama dengan orang tua siswa tunagrahita.
English Abstract
Research on Analysis of Language Disorders in Phonological Aspects in Mentally Disabled Children at Jepara State Special School: A Psycholinguistic Study with 6 students as research subjects. The problem in this study is language disorders in the phonological aspect (articulation disorders) that occur in mentally retarded children. The purpose of this study is to explain the phonological aspect of language disorders in mentally retarded children at the Jepara State SLB and explain how teachers attempt to guide mentally retarded children in learning at the Jepara State SLB. The results of this study found 26 data classified into: 10 substitution data (phoneme replacement), 11 omission data (phoneme removal), and 5 distortion data (random phonemes). The efforts produced in this study are: 1. Application of direct instruction in learning activities, 2. Using educational games to train the cognitive development of mentally retarded students, 3. Giving rewards for personal achievements, 4. Environmental therapy to train the motor development of mentally retarded students, 5. The teacher establishes a cooperative relationship with the parents of mentally retarded students.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120226 |
Uncontrolled Keywords: | Analisis Gangguan Berbahasa, Aspek Fonologis, Tunagrahita, Psikolinguistik, Analysis of language disorders, phonological aspects, mental retardation, psycholinguistics |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 04 May 2023 04:09 |
Last Modified: | 04 May 2023 04:09 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198608 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Alvi Fadlillah.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |