Nur Yuliana, Farihah (2022) Peningkatan Kreativitas Menyusun Teks Iklan Melalui Aplikasi TikTok Pada Siswa Kelas VIII-F SMP Negeri 1 Sedan Kabupaten Rembang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini ialah penelitian tindakan kelas (PTK). Tujuan penelitian ini yakni guna mendeskripsikan penerapan aplikasi TikTok, untuk meningkatkan kreativitas pada penyusunan teks iklan pada siswa kelas VIII-F SMP Negeri 1 Sedan. Penelitian ini dilaksanakan pada SMP Negeri 1 Sedan Kabupaten Rembang. Subjek pada analisis ini ialah seluruh siswa kelas VIII-F di SMP Negeri 1 Sedan sujumlah 30 siswa. Permasalahan pada analisis ini terjadi karena tidak maksimalnya saat proses pembelajaran menulis teks iklan. Pada saat pembelajaran guru hanya memanfaatkan buku paket tanpa adanya variasi media pembelajaran yang memiliki unsur keterbaharuan. Hal tersebut menyebabkan siswa cepat merasa bosan, cenderung tidak antusias, kurang tertarik pada pembelajaran, dan menurunnya motivasi siswa kelas VIII-F saat mengikuti pembelajaran. Aplikasi TikTok bisa memberi pengalaman belajar baru bagi siswa serta mampu menunjang kreativitas siswa dalam menyusun teks iklan. Penelitian ini memanfaatkan teknik tes serta nontes yang dilaksanakan pada dua siklus. Hasil penelitian ini memberi petunjuk dimana siklus I hasil kreativitas siswa dalam menyusun teks iklan diperoleh dari 28 siswa yang hadir, 13 siswa tuntas serta 15 siswa tidak tuntas dengan KKM 75 sejumlah 1940 mendapat hasil rata-rata 69,2 dengan presentase ketuntasan 46,43%. Pada siklus II dari 29 siswa yang hadir terdapat 23 siswa tuntas serta 6 siswa tidak tuntas dengan KKM 75 dengan jumlah 2250 mendapat hasil rata-rata 77,5 dengan presentase ketuntasan 79,31%.
English Abstract
This research is a classroom action research (CAR). The purpose of this study was to describe the application of the TikTok application, to increase creativity in compiling advertising texts for class VIII-F students of SMP Negeri 1 Sedan. This research was conducted at SMP Negeri 1 Sedan, Rembang Regency. The subjects in this study were all students of class VIII-F at SMP Negeri 1 Sedan with a total of 30 students. The problem in this research occurs because it is not optimal during the learning process to write adverse text. At the time of learning the teacher only uses text books and without any variation of learning media that has an element of renewal. This causes students to feel bored quickly, tends to be unenthusiastic, less interested in learning, and decreases motivation for class VIII- F students when participating in learning. The TikTok application can provide a new learning experience for students and can support students' creativity in compiling ad text. This study used a test and non-test technique which was carried out in two cycles. The results of this study indicate that the first cycle of creativity of students in compiling advertising texts was obtained from 28 students who attended there were 13 students who completed and 15 students who did not complete KKM 75 with a total of 1940 getting an average result of 69.2 with a percentage of completeness 46.43%. in the second cycle of the 29 students who attended there were 23 students who completed and 6 students who did not complete the KKM 75 with a total of 2250 getting an average result of 77.5 with a percentage of completeness of 79.31%.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120163 |
Uncontrolled Keywords: | Kreativitas, Teks Iklan, Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Aplikasi TikTok |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 31 Jan 2023 07:31 |
Last Modified: | 31 Jan 2023 07:31 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/197187 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Farihah Nur Yuliana.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |