Buati,, - (2022) Peningkatan Kemampuan Menganalisis Teks Laporan Hasil Observasi Menggunakan Model Student Team Adchievment Division (STAD) Berbantuan Media Amplop Misteri Pada Siswa Kelas X. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Proses pembelajaran menjadi salah satu faktor penentu keberhasilan pembelajaran. Pembelajaran dengan metode ceramah kerap dilakukan saat proses pembelajaran di kelas yang menyebabkan siswa kurang antusias dalam belajar karena pembelajaran terkesan membosankan. Tujuan penelitian ini yaitu menerapkan model pembelajaran dan media pembelajaran yang bervariasi. Model pembelajaran yang digunakan adalah penelitian ini dalah model Student Team Achievement Division (STAD) sedangkan media yang digunakan adalah media amplop misteri. Model dan media tersebut digunakan untuk memperbaiki proses dan hasil belajar siswa dalam menganalisis teks Laporan Hasil Observasi. Penelitian ini dilakukan pada bulan Agustus 2022 bertempat di SMAN 9 Malang. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan alur siklus yang dikembangkan oleh Arikunto. Hasil penelitian ini yaitu model pembelajaran STAD berbantuan media amplop misteri ini mampu memperbaiki proses pembelajaran dalam menganalisis teks laporan hasil observasi. Hal tersebut dibuktikan dengan aktivitas siswa saat proses pembelajaran, seperti antusias siswa dan keaktifan siswa di kelas. Selain itu, penelitian ini berhasil meningkatkan hasil belajar siswa yang dinilai dari kegiatan studi pendahuluan sampai kegiatan siklus 2. Kesimpulan dari penelitian ini adalah mampu meningkatka persentase ketuntasan siswa dalam menganalisis teks Laporan Hasil Obsaervasi dengan rincian pada kegiatan studi pendahuluan ketuntasan siswa 45% dengan kategori ketuntasan ―sedang‖, pada tahap siklus 1 persentase ketuntasan masih berada pada kategori ―sedang‖ yaitu 52%. Pada siklus 2 peningkatan ketuntasan siswa berada pada kategori ―Sangat Tinggi‖ yaitu 82.85 %
English Abstract
he learning process is one of the determining factors for the success of learning. Learning with the lecture method is often carried out during the learning process in class which causes students to be less enthusiastic in learning because learning seems boring. The purpose of this study is to apply a variety of learning models and learning media. The learning model used in this research is the Student Team Achievement Division (STAD) model while the media used is mystery envelope media. These models and media are used to improve student learning processes and outcomes in analyzing the text of the Observation Report. This research was conducted in August 2022 at SMAN 9 Malang. The research method used is Classroom Action Research (PTK) with a cycle path developed by Arikunto. The results of this study are that the STAD learning model assisted by mystery envelope media is able to improve the learning process in analyzing the text of the observation report. This is evidenced by student activity during the learning process, such as student enthusiasm and student activity in class. In addition, this study succeeded in improving student learning outcomes assessed from preliminary study activities to cycle 2 activities. The conclusion of this study was that it was able to increase the percentage of student completeness in analyzing the text of the Observation Results Report with details on the preliminary study activities of 45% student completeness with the completeness category "moderate", at the stage of cycle 1 the percentage of completeness was still in the "moderate" category, namely 52%. In cycle 2 the increase in student completeness was in the "Very High" category, namely 82.85%.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120156 |
Uncontrolled Keywords: | Vanda Hardinata, S.Pd,.M.Pd |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages > 499.221 Indonesian (bahasa Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 31 Jan 2023 04:28 |
Last Modified: | 31 Jan 2023 04:28 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/197162 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Buati.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |