Sekar Winasih, Panca (2022) Pengaruh Asesmen Kompetensi Minimum Terhadap Tingkat Literasi Siswa SMP Negeri 153 Jakarta. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat literasi membaca dan numerasi di SMP Negeri 153 Jakarta dan pengaruh Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) dalam meningkatkan literasi membaca dan numerasi siswa SMP Negeri 153 Jakarta. Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian eksperimen. Populasi penelitian adalah seluruh siswa peserta Asesmen Nasional Berbasis Komputer di SMP Negeri 153 Jakarta yang berjumlah 50 siswa dengan sampel sebanyak 20 siswa. Jenis instrumen yang digunakan adalah pre-test dan post-test yang di dalamnya memuat soal-soal AKM. Setelah diadakan pre-test untuk mengetahui kemampuan awal literasi membaca dan numerasi siswa, selanjutnya siswa diberikan treatment yang berbeda untuk mengetahui pengaruh AKM. Pada kelas eksperimen menggunakan strategi pembelajaran interaktif, sedangkan pada kelas kontrol menggunakan strategi pembelajaran mandiri (konvensional). Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan dapat ditarik simpulan bahwa tingkat literasi siswa di SMP Negeri 153 Jakarta cenderung rendah. Hal ini dibuktikan dengan rata-rata skor post-test yang didapatkan siswa yang masih di bawah KKM 76. Lain halnya ketika ditinjau melalui 3 aspek AN (konten, proses kognitif, konteks), siswa dianggap memiliki kemampuan literasi membaca dan numerasi yang cukup karena telah memenuhi kriteria pada masing- masing aspek. Selanjutnya, dapat disimpulkan pula bahwa penerapan soal-soal AKM dianggap berpengaruh dalam upaya meningkatkan kemampuan literasi siswa karena dari hasil post-test siswa menunjukkan adanya peningkatan pemerolehan skor dari nilai yang didapat pada saat post-test.
English Abstract
This study aims to determine the level of reading and numeracy literacy in SMP Negeri 153 Jakarta and the effect of the Minimum Competency Assessment (AKM) in improving reading and numeracy literacy of students at SMP Negeri 153 Jakarta. The approach used in this research is a quantitative approach with the type of experimental research. The research population was all students participating in the Computer-Based National Assessment at SMP Negeri 153 Jakarta, totaling 50 students with a sample of 20 students. The types of instruments used were pre-test and post-test which contained AKM questions. After the pre-test was held to determine the students' initial reading and numeracy literacy skills, students were then given different treatments to determine the effect of the AKM. In the experimental class using interactive learning strategies, while in the control class using independent learning strategies (conventional). Based on the results of research and discussion, it can be concluded that the literacy level of students at SMP Negeri 153 Jakarta tends to be low. This is evidenced by the average post-test score obtained by students who are still below the KKM 76. It is different when viewed through the 3 aspects of AN (content, cognitive processes, context), students are considered to have sufficient reading and numeracy literacy skills because they have meet the criteria in each aspect. Furthermore, it can also be concluded that the application of AKM questions is considered influential in efforts to improve students' literacy skills because the results of the post-test students show an increase in the score obtained from the scores obtained during the post-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120120 |
Uncontrolled Keywords: | Asesmen Kompetensi Minimum, Literasi, Numerasi |
Subjects: | 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages > 499.22 Malayo-Polynesian languages of Indonesia, Malaysia, Singapore, Brunei, East Timor; Chamic languages |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 24 Jan 2023 02:19 |
Last Modified: | 24 Jan 2023 02:19 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/196833 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Panca Sekar Winasih.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |