Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Melalui Model Team Games Tournament pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Singosari Kabupaten Malang.

Maretha Oktavienna, Kirana (2022) Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Melalui Model Team Games Tournament pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Singosari Kabupaten Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menulis teks prosedur memerlukan banyak kecermatan untuk dapat dimengerti pembaca dikarenakan teks ini bertujuan untuk membantu atau memandu pembaca dalam melakukan sesuatu. Sehingga dalam penyusunannya diperlukan ketepatan struktur dan penggunaan unsur kebahasaannya. Teks prosedur yang disusun tanpa memperhatikan struktur dan kebahasaan cenderung kurang mampu dipahami pembaca. Seperti yang terjadi pada siswa kelas VII B SMPN 1 Singosari yang masih kurang mampu menyusun teks prosedur dengan memperhatikan struktur dan kebahasaannya sehingga hasil belajar rendah. Hal ini karena dalam proses pembelajaran terjadi beberapa permasalahan baik dari siswa maupun guru. Motivasi belajar yang rendah dan kurangnya pemikiran kritis akan materi dari siswa menyebabkan penerapan penulisan teks prosedur sesuai dengan struktur dan kebahasaan belum dapat dilaksanakan. Penerapan model pembelajaran yang konvensional dari guru tidak mampu menangani permasalahan dari siswa. Oleh karena itu, penelitian tindakan kelas dengan menggunakan model pembelajaran TGT (Team Games Tournament) diselenggarakan untuk membantu memecahkan permasalahan sehingga hasil belajar menulis teks prosedur meningkat. Dengan menggunakan model pembelajaran TGT terjadi peningkatan hasil belajar pada setiap siklus yang diawali dengan hanya 9% siswa yang tuntas pada studi pendahuluan. Perbandingan antara siklus I dengan studi pendahuluan, terjadi peningkatan sebanyak 32% siswa yang tuntas atau sebanyak 41% siswa telah tuntas dan pada siklus II terjadi peningkatan sebanyak 27% dari pada siklus I atau sebanyak 68%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran TGT mampu menangani masalah pembelajaran sehingga mampu meningkatkan kemampuan menulis teks prosedur siswa kelas VII B SMPN 1 Singosari

English Abstract

Writing procedure text requires high accuracy so that it can be understood by the reader because this text aims to help or guide the reader in doing something. So that in its preparation required structural accuracy and the use of linguistic elements. Procedure texts that are prepared without paying attention to structure and language tend to be less understandable by the reader. As happened to class VII B students of SMP 1 Singosari who were still unable to compose procedure texts by paying attention to structure and language so that their learning outcomes were low. This is because in the learning process there are several problems from both students and teachers. Low learning motivation and lack of critical thinking about the material from students causes the application of procedural texts according to structure and language cannot be carried out. The application of conventional learning models from teachers is not able to handle student problems. Therefore, a classroom action research was conducted using the TGT (Team Games Tournament) learning model to help solve problems so that the learning outcomes of writing procedure texts increased. By using the TGT learning model there is an increase in learning outcomes in each cycle starting only 9% of students who complete the preliminary study. Comparison between the first cycle with the preliminary study there was an increase of 32% of students who completed or 41% of students who completed and in the second cycle there was an increase of 27% from the first cycle or as much as 68%. So it can be concluded that the TGT learning model is able to handle learning problems so that it can improve the ability to write procedural texts for class VII B students of SMPN 1 Singosari

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120092
Subjects: 400 Language > 499 Non-Austronesian languages of Oceania, Austronesian languages, miscellaneous languages
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: Unnamed user with username nova
Date Deposited: 08 Dec 2022 01:43
Last Modified: 08 Dec 2022 01:43
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/196420
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
KIRANA MARETHA OKTAVIENNA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item