Marinda Huwae, Gabrielle (2022) The Beauty Concept In Male Beauty Product Advertisement: A Discourse Analysis. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini menganalisis konsep kecantikan dalam iklan produk kecantikan pria pada slogan dan body text menggunakan model wacana tiga dimensi Fairclough dengan Kerangka. Tujuan dari penelitian ini adalah, (1) untuk mengetahui deskripsi konsep kecantikan yang digambarkan dalam iklan melalui representasi linguistik dari slogan dan body text, (2) untuk menemukan strategi diskursif yang digunakan dalam slogan dan body text iklan untuk menarik penonton. (3) menemukan aspek kritis sosial budaya yang terkandung dalam slogan dan isi teks iklan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif untuk menganalisis slogan dan body text dari iklan War Paint, Stryx, Boy De Chanel, MMUK Man, dan Benny Hancock. Ada langkah-langkah tampilan untuk mengumpulkan data. Pertama, data untuk penelitian ini dikumpulkan dengan mengunjungi situs resmi masing-masing merek. Langkah selanjutnya adalah menuliskan slogan dan body text masing- masing merek. Terakhir, penulis menyusunnya ke dalam tabel yang berisi nama merek, slogan, dan teks isi. Untuk menganalisis data, penulis menggunakan kerangka tiga dimensi Fairclough. Temuan penelitian menunjukkan bahwa representasi leksikal berperan besar dalam mendeskripsikan konsep kecantikan dalam iklan produk kecantikan pria, khususnya kata sifat. Produser iklan menggunakan representasi diri yang positif untuk membujuk pemirsa dengan mudah. Hasil dari praktik diskursif berikut ini, penulis menemukan bahwa strategi wacana yang digunakan pada kelima merek dalam slogan dan isi teks iklan tersebut adalah interdiscursivity, intertextual chains, dan manifest intertextuality. Untuk aspek sosial budaya, penulis menemukan bahwa kata-kata yang terdapat dalam iklan mereka dianggap memiliki kontrol atau kekuasaan atas orang-orang dalam aspek sosial. Oleh karena itu, iklan-iklan tersebut menyatukan ideologi tentang apa itu kecantikan bagi laki-laki.
English Abstract
This study analyses the beauty concept in male beauty product advertisements in the slogan and body text using the Fairclough three-dimensional discourse model. The objectives of the study are: (1) to find out the description of the beauty concept described in advertisements through linguistic representation from slogan and body text; (2) to find the discursive strategy used in the advertisement slogan and body text to attract viewers; and (3) to find the critical aspect of the social-cultural context carried in the advertisement slogan and body text. This research uses a qualitative method to analyze the slogan and body text from the advertisements for War Paint, Stryx, Boy De Chanel, MMUK Man, and Benny Hancock. There are several steps to collecting the data. First, the data for this research was gathered by going to the official websites of each brand. The next step was to write down each brand’s slogans and body text. Lastly, the writer compiled them into a table containing the brand’s name, the slogan, and the body text. To analyse the data, the writer uses the three-dimensional framework of Fairclough. The study's findings show that lexical representation, particularly adjectives, plays a significant role in describing the beauty concept in male beauty product advertisements. The producer of the advertisement uses positive self-representation to persuade the viewers easily. The following result from discursive practice, the writer, finds out that the discourse strategy used in all five brands in the advertisement’s slogan and body text are interdiscursivity, intertextual chains, and manifest intertextuality. For the social-cultural aspect, the writer found that the words included in their advertisements are thought to have control or power over people in the social aspect. Hence, the advertisements put together the ideology of what beauty for males is.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120074 |
Uncontrolled Keywords: | Analisis Wacana Kritis, Iklan, Kecantikan, Solgan dan tubuh text |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 07 Nov 2022 01:43 |
Last Modified: | 07 Nov 2022 01:43 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/196142 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
GABRIELLE MARINDA HUWAE.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |