Dhimas Pramudya., Rimbawan, (2022) The Challenges And Strategies Of English Teachers In Using Google Meet As Teaching Media. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
idak hanya siswa yang berjuang selama pembelajaran online, tetapi juga guru bahasa Inggris. Guru bahasa Inggris harus melakukan pembelajaran menggunakan aplikasi online seperti Zoom, Google Meet, dan lain-lain. Google Meet menjadi salah satu aplikasi yang populer digunakan dalam pembelajaran online karena tidak terbatas waktu penggunaannya dan mampu menampung banyak orang. Peran guru bahasa Inggris selama pembelajaran menjadi signifikan karena guru bahasa Inggris adalah orang yang memimpin pembelajaran, memantau, dan memberikan umpan balik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tantangan dan strategi guru bahasa Inggris dalam menggunakan Google Meet sebagai media pengajaran. Studi kualitatif dilakukan dalam penelitian ini untuk mendukung tujuan tersebut. Penelitian ini menggunakan wawancara untuk mengumpulkan data dari 4 guru bahasa Inggris. Temuan penelitian ini adalah guru bahasa Inggris memiliki beberapa tantangan dalam menggunakan Google Meet sebagai media pengajaran; (1) Siswa memiliki motivasi yang rendah dalam mengikuti pembelajaran menggunakan Google Meet. Siswa sering mematikan kamera dan tidak menjawab pertanyaan yang diberikan guru. (2) beberapa siswa tinggal di daerah pedesaan. Siswa tidak dapat mengikuti pelajaran melalui Google Meet karena koneksi internet yang tidak stabil. (3) Guru bahasa Inggris tidak dapat memaksimalkan penggunaan Google Meet dalam mengajar bahasa Inggris. Mereka menemukan bahwa mengajar bahasa Inggris menggunakan Google Meet tidak efektif. Guru bahasa Inggris juga memiliki strategi untuk mengatasi tantangan; (1) memberikan motivasi kepada siswa, (2) membuat peraturan dengan menggunakan Google Meet, (3) menyarankan siswa untuk datang ke sekolah karena fasilitas di sekolah tersedia, (4) menggunakan aplikasi lain untuk mendukung pembelajaran seperti Google Classroom, Google Form , Power Point, dan Jamboard
English Abstract
Not only students who struggled during online learning, but also English teachers. English teachers had to conduct the lesson using online applications such as Zoom, Google Meet, and others. Google Meet became one of popular application to use during online learning since it had no limited-time to use and had ability to accommodate numerous people. The role of English teacher during the lesson became significant as English teacher was the one who led the lesson, monitor, and give feedback. The objective of this study is to investigate the challenge(s) and strategy(s) of English teachers in using Google Meet as teaching media. Qualitative study was conducted in this study to support the objective. This study used interview to collect the data from 4 English teachers. The findings of this study are English teachers have several challenges in using Google Meet as teaching media; (1) Students had low motivation in joining the lesson using Google Meet. Students often turn their camera off and didn’t answer the question given by teachers. (2) several students live in rural area. Students didn’t have ability to join the lesson through Google Meet since they had unstable internet connection. (3) English teachers cannot maximize the use of Google Meet in teaching English. They found that it was not effective to teach English using Google Meet. English teachers also had strategies to cope the challenges; (1) they gave students motivation, (2) make rules using Google Meet, (3) suggest students to come to school since there are facilities at school, (4) use other applications to support the lesson such as Google Classroom, Google Form, Power Point, and Jamboard
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0522120056 |
Uncontrolled Keywords: | antangan guru, strategi guru, google meet |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 25 Oct 2022 03:39 |
Last Modified: | 25 Oct 2022 03:39 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/195954 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Dhimas Pramudya Rimbawan.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2024. Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |