Students' Perception Toward Online Exams

Riyan Moch Hidayat, Bagus (2022) Students' Perception Toward Online Exams. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Lantaran Covid-19, banyak aspek kehidupan yang telah berubah, termasuk pendidikan. Semua kegiatan belajar mengajar harus beradaptasi dari tatap muka ke pembelajaran online atau pembelajaran jarak jauh. Dalam pembelajaran online, telah dilakukan ujian online untuk menilai siswa. Ujian online memainkan peran penting dalam persepsi siswa. Karena beberapa yang hal telah berubah, siswa juga perlu memperhatikan peralatan ujian online, seperti perangkat dan koneksi jaringan. Setiap siswa memiliki persepsi yang berbeda tentang ujian online. Mengetahui persepsi mahasiswa terhadap ujian online akan sangat membantu untuk mengevaluasi dan meningkatkan kualitas ujian online. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa terhadap ujian online. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengumpulan datanya. Penelitian ini menggunakan kuesioner yang terdiri dari 18 pertanyaan dan terbagi menjadi pertanyaan tertutup dan pertanyaan terbuka sebagai instrumen penelitian. Data penelitian ini dikumpulkan secara online menggunakan google form. Partisipan penelitian ini adalah 105 mahasiswa Fakultas Ilmu Budaya Universitas Brawijaya tahun ajaran 2018. Data dianalisis secara statistik menggunakan Microsoft Excel 2016. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sekitar setengah dari seluruh siswa memiliki persepsi positif terhadap ujian online. Mereka menyatakan bahwa ujian online praktis dan dapat diandalkan untuk menggantikan ujian berbasis kertas. Selain itu, siswa juga merasa kurang stres saat mengerjakan ujian online. Di sisi lain, siswa memiliki kekhawatiran yang signifikan tentang keamanan ujian online. Mereka percaya lebih mudah untuk menyontek dalam ujian online. Disarankan agar dosen meningkatkan keamanan ujian online dengan cara apapun. Kemudian mahasiswa diharapkan lebih bijak dalam menggunakan fasilitas untuk mendapatkan penilaian yang akurat berdasarkan kemampuan diri sendiri.

English Abstract

Due to Covid-19, many aspects of society have changed, including education. All teaching and learning activities must adapt from face-to-face to online learning or distance learning. In online learning, online exams have been conducted to assess students. Online exams play a significant part in students’ perceptions. Since few things have changed, students also need to pay attention to online exams equipment, such as devices and network connections. Each student has a different perception of online exams. Knowing students' perceptions of online exams will be very helpful to evaluate and improve the quality of online exams. This research objective was to determine university students’ perception of online exams. This study used a quantitative and qualitative approach in collecting the data. This research used a questionnaire consisting of 18 questions and divided into closed-ended and open-ended questions as the instrument of this study. The data of this study were gathered online using google form. The participants of this study were 105 students from the Faculty of Cultural Studies Universitas Brawijaya in the academic year 2018. The data were analyzed statically using Microsoft Excel 2016. The result of this study showed that about the half of the students have positive perceptions toward online exams. They expressed that online exam are practical and reliable to replace paper-based exams. In addition, students also felt less stressed while doing online exams. On the other hand, students have significant concerns about the security of online exams. They believe it is easier to cheat in online exams. It is suggested that lecturers improve the security of online exams by any means. Then students are expected to be wiser in using the facilities to get accurate results based on self-ability

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120041
Uncontrolled Keywords: Ujian daring, pembelajaran online, persepsi siswa.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with username nova
Date Deposited: 24 Oct 2022 03:23
Last Modified: 24 Oct 2022 03:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/195910
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
BAGUS RIYAN MOCH HIDAYAT.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item