Exploring High-Achievers’ Perceptions In Learning English And Factors Affecting It Amid Emergency Remote Learning

Dila Yuliawati, Ayu (2022) Exploring High-Achievers’ Perceptions In Learning English And Factors Affecting It Amid Emergency Remote Learning. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menyebarnya pandemi COVID-19 telah mempengaruhi banyak bidang, termasuk bidang akademik. Pembelajaran “darurat” jarak jauh , satu-satunya pilihan yang tersedia untuk menghadapi krisis, telah mempengaruhi proses belajar-mengajar. Selanjutnya, cara siswa belajar dalam situasi darurat ini, secara bergantian, dipengaruhi oleh student engagement, terutama bagi siswa yang berprestasi. Peneliti ingin mengeksplorasi perspektif dari siswa berprestasi tinggi dalam belajar bahasa Inggris di tengah pembelajaran jarak jauh dan ingin menyelidiki bagaimana keterlibatan siswa berprestasi dapat mempengaruhi proses belajar mereka selama pandemi COVID-19. Penelitian ini merupakan studi kasus kualitatif dengan wawancara semi terstruktur untuk mengumpulkan data mendalam tentang persepsi siswa. Subyek penelitian ini adalah 2 (dua) siswa kelas satu SMA yang telah belajar bahasa Inggris sebagai bahasa asing dan mengikuti kelas bahasa Inggris online di sekolah. Data pada penelitian ini dianalisis dengan menggunakan kerangka teori dari Creswell (2013). Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa memiliki sikap positif dan sikap negatif terhadap pembelajaran darurat jarak jauh. Kenyamanan dan efektivitas dilaporkan sebagai sikap positif. Sementara itu, ketidaksetaraan dukungan dan gangguan dilaporkan sebagai sikap negatif. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa tidak semua siswa berprestasi tinggi memiliki keterikatan yang tinggi dalam belajar, dari wawancara diketahui bahwa salah satu partisipan lebih terlibat secara perilaku di kelas dibandingkan dengan yang lainnya. Namun, kedua peserta memiliki keterlibatan kognitif yang kuat, mereka sangat strategis dan sangat tertarik untuk berinvestasi dalam belajar bahasa Inggris.

English Abstract

The breakout of the COVID-19 pandemic has affected many fields, including the academic field. Emergency “remote” learning, the only option available for the crisis, has influenced the process of teaching and learning. Henceforth, student engagement can be affected, in turn, the way students study in a remote situation, especially for the high-achieving students or high-achievers. This researcher explored the high-achievers’ perspectives in learning English amid emergency remote learning and investigated how the students’ engagement of high-achievers can affect their learning process during the COVID-19 pandemic. This study was a qualitative case study employing a semi-structured interview to gather deep data on the students' perceptions. The subjects of the study were 2 (two) first-year high-achieving students in secondary school who have been learning English as their foreign language and had online English classes in their school. The researcher analyzed the data by using the theoretical framework from Creswell (2013). The results showed that students had positive and negative attitudes toward emergency remote learning. Convenience and effectiveness were reported as positive attitudes. Meanwhile, distraction and support inequality were reported as negative attitudes. The results also showed that not all high-achievers have the similarity of student engagement. From the interview, it was found that one of the participant is more engaged behaviorally in the classroom compared to other one. However, both participants shared very strong cognitive engagement, which they were very strategic and very interested to invest in learning English

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522120037
Uncontrolled Keywords: siswa berprestasi, pembelajaran darurat jarak jauh, student engagement, pembelajaran Bahasa Inggris, persepsi siswa
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with username nova
Date Deposited: 20 Oct 2022 01:50
Last Modified: 20 Oct 2022 01:50
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/195840
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
AYU DILA Y.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item