Rosyad, Fatkhur and Djoko Pramono, S.T., M.Kom. and Komang Candra Brata, S.Kom., M.T., M.Sc. (2020) Analisis Dan Perbaikan Usability Pada Aplikasi Ker Menggunakan Metode Usability Testing Dan System Usability Scale (SUS). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Ker adalah aplikasi berbasis mobile dengan sistem operasi android yang diresmikan oleh pemerintah kota Malang guna menyelaraskan dengan peraturan Presiden Republik Indonesia terkait sistem pemerintahan berbasis elektronik (SPBE) serta untuk menuju smart city. Aplikasi Ker dibuat dengan tujuan utama untuk mendukung dan mempermudah pelayanan publik bagi masyarakat yang berada di kota Malang. Berdasarkan hasil wawancara dan observasi terhadap 20 responden, terdapat permasalahan pada aplikasi Ker yang terkait dengan masalah usability. Masalah tersebut adalah adanya suatu fungsi tombol dan proses yang tidak sesuai dengan apa yang pengguna harapkan dari aplikasi. Oleh karena itu, dilakukan penelitian untuk mengetahui tingkat usability aplikasi Ker. Usability testing digunakan untuk mengukur tingkat kegunaan dari aspek efektivitas dan efisiensi, sedangkan kuesioner system usability scale (SUS) digunakan untuk mengetahui tingkat kegunaan dari aspek kepuasan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat kegunaan dari aspek efektivitas meningkat 5,13%, aspek efisiensi 35,91%, dan kepuasan sebesar 16,42. Jika didasarkan pada SUS skor Sauro (2018), maka range acceptable yang sebelumnya berada pada kategori “Marginal” meningkat satu level diatas-Nya menjadi “Acceptable”, untuk adjective rating yang sebelumnya termasuk kategori “Ok” naik satu level menjadi “Good”, serta untuk grade scale yang sebelumnya mendapat nilai “C” meningkat dua level menjadi “A”.
English Abstract
Ker is a mobile-based application with an Android operating system that was inaugurated by the Malang city government in order to harmonize with the President of the Republic of Indonesia's regulations related to electronic-based government systems (SPBE) as well as towards smart city. The Ker application was made with the primary purpose of supporting and facilitating public services for people in the city of Malang. Based on the results of interviews and observations of 20 respondents, there are problems in the application of Ker related to usability problems. The problem is the existence of a function key and process that is not in accordance with what users expect from the application. Therefore, a study was conducted to determine the usability level of the Ker application. Usability testing is used to measure the level of usefulness of the aspects of effectiveness and efficiency, while the usability scale (SUS) questionnaire is used to determine the level of usefulness of the satisfaction aspect. The results showed that the level of usefulness from the aspect of effectiveness increased 5.13%, the aspect of efficiency 35.91%, and satisfaction by 16.42. If based on Sauro's SUS score (2018), the acceptable range that was previously in the "Marginal" category increased by one level above "Acceptable", for adjective rating that was previously included in the "Ok" category, rose one level to "Good", as well as for the grade scale that previously received the value "C" increased two levels to "A".
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520150159 |
Uncontrolled Keywords: | usability testing, system usability scale (SUS), effectiveness, efficiency, satisfaction |
Subjects: | 000 Computer science, information and general works > 004 Computer science |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Sistem Informasi |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 23 Sep 2022 01:28 |
Last Modified: | 23 Sep 2022 01:28 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/194663 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
0520150159-Fatkhur Rosyad.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |