Umam, Mohammad Yanuar and Ir.Heru Nurwarsito,, M.Kom. (2020) Analisis Performa Temporally Ordered Routing Alghoritm Protocol dan Zone Routing Protocol pada Vehicular AD-HOC Network di Lingkungan Perkotaan. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Vehicular Ad-Hoc Network (VANET) dikembangkan untuk menyediakan koneksi setiap node secara berkelanjutan bagi pengendara saat berada di jalan dengan tujuan untuk mempermudah perjalanan agar pengendara dapat mengetahui informasi yang ada pada jalan raya. Hal yang paling berpengaruh adalah sebuah komunikasi antar node merupakan sebuah routing protocol dimana proses routing adalah sebuah proses untuk menentukan jalur pengiriman sebuah informasi agar terkirim dengan efisien dan tepat pada tujuan. Berdasarkan permasalahan yang ada pada jalan raya, khususnya untuk daerah perkotaan yang banyak ditemui beberapa hambatan, keanekaragaman kepadatan, persebaran, dan pergerakan node akan mengakibatkan terhambatnya proses pertukaran data, maka diperlukan sebuah solusi yaitu implementasi sebuah routing protocol yang tepat untuk pengiriman data antar node secara efisien dengan menganalisis perbandingan antara routing protocol Temporally Ordered Routing Algorithm (TORA) merupakan protocol hybrid yang mempunyai metode berdasarkan keingian pengguna untuk menentukan proses routing, dan Zone Routing Protocol (ZRP) yang merupakan protocol dengan pendekatan zona untuk melakukan proses routing. Dengan menggunakan parameter uji berupa packet delivery ratio, End-to-end delay, dan troughput akan diketahui bahwa protocol yang digunakan dapat berjalan pada jaringan VANET, pada skenario berupa kepadatan kendaraan didapatkan bahwa tingkat kepadatan kendaraan semakin tinggi maka nilai dari parameter uji semakin buruk dan akan stabil pada kondisi ter urainya kepadatan kendaaraan, untuk protocol ZRP memiliki rata – rata nilai throughput 2,1225 kbps, End-to-end delay 24,97374 ms, packet delivery ratio 83,88235%. Pada protocol TORA memiliki rata-rata nilai throughput 0,6925 kbps, End-to-end delay 304,491 ms dan packet delivery ratio 27,17113%. Berdasarkan dari nilai parameter uji berupa packet delivery ratio, End-to-end delay,dan throughput maka protocol ZRP lebih cocok digunakan pada VANET di area perkotaan.
English Abstract
Vehicular Ad-Hoc Network (VANET) was developed to provide drivers with a continuous connection of each node while on the road with the aim of making it easier for drivers to find out what information is on the road. The most influential thing is that a communication between nodes is a routing protocol where the routing process is a process to determine the delivery path for information to be sent efficiently and precisely at its destination. Based on the problems that exist on the highway, especially for urban areas where there are many obstacles, the diversity of density, distribution, and movement of nodes will result in obstruction of the data exchange process, a solution is needed, namely the implementation of an appropriate routing protocol for sending data between nodes efficient by analyzing the comparison between the routing protocol. Temporally Ordered Routing Algorithm (TORA) is a hybrid protocol which has a method based on the user's desire to determine the routing process, and the Zone Routing Protocol (ZRP) which is a protocol with a zone approach to perform the routing process. By using test parameters in the form of packet delivery ratio, End-to-end delay, and throughput, it will be seen that the protocol used can run on the VANET network, in a scenario in the form of vehicle density it is found that the higher the vehicle density, the worse the value of the test parameters and will be stable in the unraveling conditions of vehicle density, for the ZRP protocol it has an average throughput value of 2.1225 kbps, an End-to-end delay of 24.97374 ms, a packet delivery ratio of 83.88235%. The TORA protocol has an average throughput value of 0.6925 kbps, End-to-end delay 304.491 ms and a packet delivery ratio of 27.17113%. Based on the value of the test parameters in the form of packet delivery ratio, End-to-end delay, and throughput, the ZRP protocol is more suitable for use on VANETs in urban areas.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520150133 |
Uncontrolled Keywords: | VANET, TORA, ZRP, packet delivery ratio, End-to-end delay, troughput, kepadatan kendaraan, perkotaan, VANET, TORA, ZRP, packet delivery ratio, End-to-end delay, troughput, vehicle density, urban. |
Subjects: | 000 Computer science, information and general works > 004 Computer science |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 22 Sep 2022 03:25 |
Last Modified: | 22 Sep 2022 03:25 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/194595 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
0520150133-Mohammad Yanuar Umam.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |