The Portrayal Of Shashi As A Good Hindi Woman In Western Culture From English Vinglish Movie

Wahyuningtyas, Rebecca Amanda Budi and Arcci Tusita, S.S, M.Hum (2021) The Portrayal Of Shashi As A Good Hindi Woman In Western Culture From English Vinglish Movie. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dilakukan dengan melakukan Pendekatan Sosiologis terhadap Sastra. Data penelitian ini diambil dari pengambilan beberapa adegan terpilih dengan dialog dan narasi yang berkaitan dengan topik penelitian ini. Ada dua pembahasan utama dalam penelitian ini, topik pertama adalah tentang beberapa budaya tradisional Hindi yang digambarkan oleh Shashi dalam aspek pakaian, bahasa, makanan dan perilaku yang menunjukkan dirinya sebagai contoh wanita Hindi tradisional yang baik. Pembahasan selanjutnya adalah peran perempuan dalam budaya Hindi yang dialami oleh Shashi di sepanjang film yang dianalisis dengan teori Patriarki. Pada bab temuan dan pembahasan, peneliti menulis tentang Shashi yang menjaga dan melestarikan budaya Hindi yang dimilikinya dari aspek bahasa, sandang, makanan, dan juga perilakunya sebagai bagian dari komunitas komunal Hindi yang berbeda dengan perilaku individualistik Budaya Barat. Data yang peneliti temukan dari setiap aspek budaya yang dibahas dalam skripsi ini adalah Shashi yang mengajari keluarganya untuk berbicara bahasa Hindi dengan baik, bagaimana ia tetap menjaga jati dirinya sebagai wanita hindi dengan mengenakan Sari yang memiliki nilai berbeda, bagaimana Shashi ingin secara langsung. memperkenalkan makanan Hindi kepada teman-temannya dan sifat perilaku komunal yang ditunjukkan dalam karakternya yang dapat dicontohkan dalam masyarakat Barat dan juga bagaimana dia bangkit dari rasa tidak amannya dan berusaha menjadi orang yang lebih baik dengan mempelajari hal-hal baru. Peneliti juga menunjukkan perjuangan Shashi untuk memenuhi standar wanita baik dalam Budaya Hindi dan beberapa peran gender yang dialami Shashi sepanjang film dan bagaimana Shashi mengatasi rasa tidak amannya dengan mempelajari hal-hal baru tanpa meninggalkan budaya yang dimilikinya sebelumnya. Penelitian ini memiliki keterbatasan, terutama dalam hal kesulitan memahami bahasa Hindi yang diucapkan oleh para pemeran di beberapa adegan. Bagi peneliti selanjutnya yang bermaksud untuk menganalisis topik yang sama, penelitian tersebut dapat dianalisis dengan menggunakan pendekatan yang berbeda, seperti Pendekatan Feminisme yang membahas tentang bagaimana Shashi dapat membuktikan dirinya sebagai wanita yang hebat meskipun mengalami ketidakadilan dari keluarganya sendiri.

English Abstract

This study focuses on the character of Shashi as representation of good Hindi woman a movie titled English Vinglish. It aims to answer the research problem, namely: How Shashi is portayed as a good Hindi woman in the movie? This research was done by conducting Sociological Approach to Literature. The data of this research were taken from capturing some selected scenes with dialogues and narration that are related to the topic of this study. There are two main discussions in this research, the first topic is about some traditional Hindi culture portrayed by Shashi in clothing, language, food and behavior aspects that shows her as an example of a good traditional Hindi woman. The next discussion is the role of women in Hindi culture that experienced by Shashi throughout the movies analyzed by Patriarchy theory. In the finding and discussion chapter, the researcher wrote about Shashi who keeps and preserving the Hindi culture she has from language, clothing, food aspects, and also her behavior as a part of Hindi’s communal community that different from the individualistic behavior of Western Culture. The data that the researcher found from every aspect of culture that discussed in this thesis are Shashi who teaches his family to speak Hindi well, how she still maintained her identity as a Hindi woman by wearing Sari which had different values, how Shashi wants to directly introduce Hindi food to her friends and the nature of communal behavior shown in her character that can be exemplified in Western society and also how she rises up from her insecurity and tried to become a better person by learning new things. The researcher also shows Shashi’s struggles to fulfill the standars of a good woman in Hindi Culture and some gender roles that experienced by Shashi throughout the movie and how Shashi overcomed her insecurities by learning the new things without leaving the culture she has before. This research has its limitation, especially in terms of difficulty in understanding the Hindi language spoken by the casts in some scene. For the next researchers who intend to analyze the same topic, that research can be analyzed by using the different approach, such as Feminism Approach that discuss about how Shashi can prove herself as a great woman even though she was experienced injustice from her own family

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052012000..
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 13 Sep 2022 07:22
Last Modified: 24 Sep 2024 02:06
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/194209
[thumbnail of Rebecca Amanda Budiwahyuningtyas.pdf] Text
Rebecca Amanda Budiwahyuningtyas.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item