Wulandari, Dzakirah Desi and Isti Purwaningtyas, S.Pd., M.Pd (2021) The Application of Language Learning Strategies in Online Classes Performed by English Literature Students, Brawijaya University during Covid-19 Pandemic. UNSPECIFIED thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pergeseran proses pembelajaran dari kelas luring menjadi daring akibat pandemi Covid-19 membuat guru dan siswa kesulitan di kelas menulis karena kelas menulis memiliki beberapa kegiatan yang membutuhkan proses pengajaran langsung. Oleh karena itu, fokus penelitian ini adalah; (1) Untuk mengetahui Strategi Pembelajaran Bahasa yang paling banyak digunakan dalam menerapkan keterampilan menulis yang dilakukan oleh Mahasiswa Sastra Inggris Universitas Brawijaya pada saat pandemi Covid-19, dan (2) Menganalisis bagaimana guru dapat mengoptimalkan strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh Mahasiswa Sastra Inggris, Universitas Brawijaya pada saat kelas menulis di kelas daring. Penelitian ini menggunakan deskriptif kuantitatif dengan menggunakan kuesioner sebagai instrumen metodologi yang diadaptasi dari Cohen, Oxford, dan Chi (2002) Language Strategy Use Inventory dan klasifikasi strategi pembelajaran bahasa Oxford (1990) sebagai teori dasar dalam penelitian ini karena klasifikasi ini merupakan klasifikasi lengkap yang sesuai dengan kuesioner Language Strategy Use Inventory. Kuesioner penelitian ini dibagi menjadi dua bagian; (1) rentang skala linier 1 sampai 5, dan (2) jawaban teks panjang. Partisipan penelitian ini adalah 100 mahasiswa Sastra Inggris Universitas Brawijaya angkatan 2017 - 2020. Hasil penelitian ini menemukan bahwa pada saat kelas daring, strategi metakognitif merupakan strategi yang paling banyak digunakan dalam keterampilan menulis. Selanjutnya dalam penelitian ini juga ditemukan metode untuk mengoptimalkan strateginya yaitu; (1) membuat kurikulum berdasarkan kesepuluh metode, (2) membuat desain pembelajaran sendiri berdasarkan kesepuluh metode tersebut, (3) melakukan evaluasi mingguan, dan (4) melakukan kerja sama dua arah antara siswa dan guru. Temuan penelitian ini diharapkan dapat bermanfaat bagi guru untuk meningkatkan preferensi metode pengajaran dengan mengetahui strategi siswa dan dapat membantu mereka untuk mengajar secara efektif baik di kelas daringmaupun luring. Bagi siswa, hal ini dapat membantu mereka untuk meningkatkan kesadaran mereka tentang pentingnya strategi pembelajaran bahasa, sehingga mereka dapat meningkatkan pembelajaran bahasa mereka
English Abstract
The shifting learning process from offline to online classes because of the Covid-19 pandemic conduces difficulties for teachers and students in writing class as the writing class has several activities that needs direct teaching process. Hence, the focuses of this research are; (1) To investigate the most used Language Learning Strategies in applying writing skills performed by English Literature Students of Brawijaya University during the Covid-19 pandemic, and (2) To analyze how the teachers can optimize the language learning strategies used by English Literature Students, Brawijaya University during writing class in online classes. This study used descriptive quantitative by using questionnaire as the instrument of the methodology which adapted from Cohen, Oxford, and Chi (2002) Language Strategy Use Inventory and Oxford’s (1990) Language Learning Strategies classification as a base theory of this research as it is the complete classification that fit the Language Strategy Use Inventory questionnaire. The questionnaire of this study was divided into two sections; (1) linear scale range 1 to 5, and (2) long-text answer. The participants of this study were 100 students from English Literature, Brawijaya University from batch 2017 – 2020. The result of this study was found that during the online classes, Metacognitive strategy is the most used strategy in writing skills. Furthermore, in this study it was also found the methods to optimize their strategy which are; (1) creating a curriculum based on the ten methods, (2) creating their own instruction design based on the ten methods, (3) having a weekly evaluation, and (4) having two-way cooperation between students and teachers. The findings of this research are expected to be beneficial for teachers to improve their teaching method preferences by knowing student’s strategies and can help them to teach effectively either in online or offline classes. For the students, this can help them to raise their awareness about the importance of language learning strategies, thus, they can improve their language learning by optimizing
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (UNSPECIFIED) |
---|---|
Identification Number: | 0521120042 |
Uncontrolled Keywords: | Keywords: Language Learning Strategies, Writing Skills, Online Classes, Covid-19 Pandemic, English as Foreign Language. |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | yulia Chasanah |
Date Deposited: | 12 Jan 2022 06:53 |
Last Modified: | 17 Oct 2024 02:20 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/188244 |
Text
Dzakirah desi_unlocked (1).pdf Download (783kB) |
Actions (login required)
View Item |