The Ideology of Beauty Constructed in Skincare Advertisement.

Alyani,, Sharfina. (2021) The Ideology of Beauty Constructed in Skincare Advertisement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pada iklan produk kecantikan, sebagian besar menggambarkan tentang bagaimana wanita seharusnya. Citra “ideal” wanita distereotipkan bahkan secara visual ataupun secara tekstual dalam iklan. Penelitian ini difokuskan pada wacana dan teks dari iklan yang melahirkan konsep ideologis dalam kecantikan. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan bahasa dalam iklan perawatan kulit, menganalisis cara strategi yang digunakan dalam mempengaruhi konsumen dan menemukan alasan penggunaan strategi tersebut. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dimana data dikumpulkan dari iklan Garnier, Pond’s dan Wardah. Data yang dikumpulkan adalah kata, frasa dan kalimat yang digunakan dalam iklan. Analisis data dilakukan dengan pendekatan Analisis wacana Kritis dengan pendekatan daritiga dimensi Fairclough yaitu aspek tekstual, dikursif dan sosial. Hasil dari penelitian ini mengungkapkan bahwa bahasa yang digunakan dalam iklan Garnier, Pond’s dan Wardah tampak meyakinkan konsumen dan berhasil menggunakan berbagai strategi wacana untuk menarik konsumen agar membeli produk yang diiklankan. Sedangkan untuk praktik sosial, kata-kata yang digunakan dalam iklan tersebut dianggap memiliki pengarus terhadap konsumen

English Abstract

In beauty product advertisement, it depicts mainly about how women should be. The "ideal" image of woman is stereotyped even visually or textually described in advertisement. This research is focused on the discourse and the text of advertisement which creates the ideological concept of beauty. This research aims to describe the use of language in skincare ads, analyze the way the strategy is used in influencing the consumers, and find the reason for the use of strategies. This is a descriptive qualitative method in which the data were collected from the advertisements of Garnier, Pond's, and Wardah. The collected data are the words, phrases, sentences used in the advertisements. The data were analyzed with the Critical Discourse Analysis approach by Fairclough's three dimensional approach: textual features, discursive features, and social feature. The result of this research reveals that the language used in Garnier, Pond's and Wardah advertisement appear persuading the consumer and successfully employs the various discourse strategies to attract consumers to buy the product being advertised. As for the social practices, the words used in their advertisement are considered to have power over the consumers.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052112
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Samsul Arifin
Date Deposited: 23 Oct 2021 11:58
Last Modified: 03 Oct 2024 01:34
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/185593
[thumbnail of SHARFINA ALYANI.pdf] Text
SHARFINA ALYANI.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item