Hubungan antara Tingkat Welas Diri (Self-Compassion) dengan Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Tingkat Akhir PSIK FKUB

Noor Azizah, Alfi (2021) Hubungan antara Tingkat Welas Diri (Self-Compassion) dengan Tingkat Stres Akademik pada Mahasiswa Tingkat Akhir PSIK FKUB. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Stresor akademik menjadi faktor utama yang memicu terjadinya stres pada mahasiswa. Tingkat welas diri merupakan strategi koping yang dapat membantu menurunkan tingkat stres pada seseorang. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara tingkat welas diri dengan tingkat stres akademik pada mahasiswa tingkat akhir. Penelitian ini menggunakan pendekatan cross sectional dengan melibatkan 90 mahasiswa keperawatan tingkat akhir di program studi ilmu keperawatan Universitas Brawijaya. Teknik pengambilan sampel yaitu purposive sampling. Kuesioner yang digunakan adalah self-compassion scale (SCS) dan student nurse stress index (SNSI) yang telah dimodifikasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada sebagian besar mahasiswa memiliki tingkat welas diri yang tinggi dan tingkat stres akademik yang sedang. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara tingkat welas diri dengan tingkat stres akademik pada mahasiswa tingkat akhir. Semakin tinggi tingkat welas diri maka semakin ringan tingkat stres akademik yang dialami oleh mahasiswa. Hal ini penting bagi institusi pendidikan untuk memberikan pelatihan self-compassion untuk menurunkan tingkat stres pada mahasiswa tingkat akhir.

English Abstract

Academic stressors are the main factors that trigger stress in students. The level of self-compassion which is a coping strategy plays an important role in reducing the level of stress in a person. The purpose of this study was to determine the relationship between the level of compassion and the level of academic stress in final year students. This study used an approach cross-sectional involving 90 final year nursing students in the nursing science study program at Brawijaya University. The sampling technique is purposive sampling. The questionnaires used were the self-compassion scale (SCS) and the student nurse stress index modified (SNSI). The results showed that most of the students had high levels of self-compassion and moderate levels of academic stress. The results also show that there is a relationship between the level of self-compassion and the level of academic stress in final-year students. The higher the level of self-compassion, the lighter the level of academic stress experienced by students. Educational institutions need to provide training self-compassion to reduce stress levels for final year students.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 610.73
Uncontrolled Keywords: Welas diri, Stres, Mahasiswa Keperawatan, Self-compassion, Stres, Nursing Student.
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 610 Medicine and health > 610.7 Education, research, nursing, services of allied health personnel > 610.73 Nursing and services of allied health personnel
Divisions: Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan
Depositing User: Unnamed user with email gaby
Date Deposited: 23 Oct 2021 07:19
Last Modified: 24 Feb 2022 01:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/185445
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
ALFI NOOR AZIZAH.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Actions (login required)

View Item View Item