Mahardhika, Mega (2021) Boneka Kayu Sebagai Ide Dalam Penciptaan Seni Grafis. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
adalah benda mati dan berfungsi sebagai mainan mengingatkan penulis dengan kepribadian penulis yang pasif dalam berbagai hal. Selain dari fungsi yang dimilikinya, sifat kekakuan yang dimiliki boneka kayu mengingatkan penulis dengan sisi gelap tingkah laku manusia dalam siklus kehidupan. Ide gagasan tersebut menjadi tema besar dalam penciptaan karya seni grafis ini dengan tujuan sebagai autokritik terhadap kondisi manusia saat ini. Penulis memiliki ide untuk memvisualisasikan tingkah laku manusia yang diambil dari pengalaman pribadi dan mempresentasikannya ke dalam objek boneka kayu sebagai ide visual penggambaran esensi manusia, watak, dan perilakunya dalam berinteraksi sosial. Metode penciptaan yang digunakan: Eksplorasi, Perancangan, dan Perwujudan. Proses eksplorasi meliputi pencarian ide, konsep visual, sekaligus mencari sumber data yang mendukung, kemudian diolah hingga menjadi gagasan baru. Dilanjutkan tahap perancangan, tahap ini merupakan proses realisasi dari ide gagasan ke dalam bentuk sketsa. Tahap terakhir yaitu perwujudan, tahap ini penulis mulai mengolah ide dan menciptakan karya dengan dua teknik pengolahan yaitu teknik grafis cetak tinggi dan teknik grafis sablon crayon atau silk screen. Hasil karya penciptaan berjumlah 7 buah karya dengan tema yang berbeda – beda. Setiap karya menampilkan unsur figuratif dari boneka kayu sebagai simbol personifikasi manusia. Perwujudan karya seni dengan judul “Boneka Kayu Sebagai Ide Dalam Penciptaan Seni Grafis” diharapkan bisa menjadi media refleksi diri agar lebih bijak dalam menyikapi segala sesuatu yang ada di sekitar
English Abstract
Dolls are toys that are closer to human life because they describe the stories of everyday life. Wooden dolls are inanimate objects and serve as toys reminding writers of the writer's passive personality in many ways. Apart from its function, the rigidity of wooden dolls reminds the writer of the dark side of human behavior in the cycle of life. These ideas become a big theme in the creation of this graphic art with the aim of being an autocritic of the current human condition. The author has an idea to visualize human behavior that is taken from personal experience and present it into a wooden doll object as a visual idea to describe human essence, character, and behavior in social interaction. The method of creation used: Exploration, Design, and Embodiment. The exploration process includes searching for ideas, visual concepts, as well as looking for supporting data sources, then processing them into new ideas. Continuing the design stage, this stage is the process of realizing the ideas in the form of sketches. The last stage is embodiment, at this stage the author begins to process ideas and creates works with two processing techniques, namely high print graphic techniques and crayon or silk screen screen printing graphic techniques. The results of the creation work amounted to 7 works with different themes. Each work displays a figurative element of a wooden doll as a symbol of human personification. The embodiment of the artwork with the title “Wooden Dolls as Ideas in the Creation of Graphic Art” is expected to be a medium for selfreflection to be wiser in responding to everything around us
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052112 |
Subjects: | 700 The Arts > 700 The arts |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Seni Rupa Murni |
Depositing User: | Samsul Arifin |
Date Deposited: | 22 Oct 2021 07:11 |
Last Modified: | 22 Feb 2022 08:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/185069 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
mega mahardhika.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |