Rancang Bangun Moodlebox Berbasis Raspberry Pi sebagai Modul Belajar Daring pada Daerah Tertinggal

Naufal, Muhammad (2021) Rancang Bangun Moodlebox Berbasis Raspberry Pi sebagai Modul Belajar Daring pada Daerah Tertinggal. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

"Moodlebox adalah perangkat lunak open-source berbasis Moodle yang dijalankan pada Raspberry Pi. Moodlebox digunakan sebagai platform pembelajaran atau sistem manajemen pembelajaran daring yang portabel dan murah sehingga dapat digunakan pada kondisi di mana infrastruktur suatu daerah tidak mendukung atau tidak mencukupi seperti pada daerah tertinggal. Sistem pembelajaran ini dirancang dengan power bank sebagai catu daya dengan pertimbangan kondisi daerah tertinggal dimana infrastruktur kelistrikan tidak mencukupi dan router agar Moodlebox dapat diakses oleh 30 pengguna. Kinerja dari Moodlebox sangat bergantung dari Raspberry Pi dan router. Semakin banyak jumlah pengguna, maka semakin menurun kinerja dari Moodlebox. Hal ini dapat diatasi dengan meningkatkan versi Raspberry Pi, dan dengan menggunakan router yang memiliki jangkauan lebih jauh serta kemampuan routing yang lebih baik. Penelitian ini dilakukan menggunakan software Apache JMeter, Homedale WLAN Monitor, dan Iperf3 yang bertujuan untuk menguji pengaruh jumlah pengguna terhadap bandwidth, throughput, persentase error, RSSI WiFi, waktu respon, besar pengiriman dan penerimaan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penambahan jumlah pengguna menurunkan kinerja Moodlebox pada parameter bandwidth, throughput, persentase error, RSSI WiFi, waktu respon, besar pengiriman dan penerimaan data. Namun error hanya terjadi saat jumlah pengguna melebihi 30.

English Abstract

Muhammad Naufal, Departement of Electrical Engineering, Faculty of Engineering University of Brawijaya, June 2021, Raspberry Pi-Based Moodlebox Design as an Online Learning Module in Underdeveloped Regions, Academic Supervisor: Ir. Sigit Kusmaryanto, M.Eng. dan Raden Arief Setyawan, S.T., M.T. Moodlebox is an open-source software based on Moodle that run on Raspberry Pi. Moodlebox is used as a learning platform or a portable and cheap online learning management system so that it can be used on places where infrastructures are not supportive or insufficient such as underdeveloped regions. This learning system is designed with a power bank as its power supply considering electrical infrastructures are insufficient in underdeveloped reegions and a router so that Moodlebox can be accessed by 30 users. The Moodlebox’s performance depends on Raspberry Pi and router. The more users connected to Moodlebox, the lower its performance will be. This can be solved by upgrading the Raspberry Pi, and by using a router that has wider range and better routing capability. This research is done using Apache JMeter, Homedale WLAN Monitor, dan Iperf3 to examing the effect of number of users on bandwidth, throughput, error percentage, WiFi RSSI, response time, number of data received and sent. The result shows that adding users lowers Moodlebox performance on its bandwidth, throughput, error percentage, WiFi RSSI, response time, number of data received and sent. However, errors only occur if the number of users exceed 30. Keywords: Moodlebox, Moodle, Raspberry Pi, WiFi, E-Learning

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 621.381
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Moodlebox, Moodle, Raspberry Pi, WiFi, E-Learning--Moodlebox, Moodle, Raspberry Pi, WiFi, E-Learning
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 621 Applied physics > 621.3 Electrical, magnetic, optical, communications, computer engineering; electronics, lighting > 621.38 Electronics, communications engineering > 621.381 Electronics
Depositing User: Unnamed user with email gaby
Date Deposited: 21 Oct 2021 05:01
Last Modified: 23 Feb 2022 08:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/184594
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
MUHAMMAD NAUFAL.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item