Implementasi dan Analisa Performansi Protokol AODV dengan Prediction Node Trend dan Static Intersection Node pada Vehicular Ad-Hoc Network

Jefta, Johanes Carela (2021) Implementasi dan Analisa Performansi Protokol AODV dengan Prediction Node Trend dan Static Intersection Node pada Vehicular Ad-Hoc Network. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

VANET adalah pengembangan jaringan ad hoc sebelumnya yaitu MANET. VANET mendukung model komunikasi antar kendaraan, kendaraan dengan infrastruktur, dan infrastruktur dengan infrastruktur. Protokol routing yang paling sering digunakan adalah AODV yang merupakan pengembangan dari protokol routing MANET. VANET memiliki karakteristik jaringan yang cepat berubah dalam waktu singkat, sehingga AODV memiliki kecenderungan performa yang kurang baik karena perbedaan karakteristik. Dalam kondisi kepadatan kendaraan (densitas) rendah seperti pada malam hari performa AODV juga cenderung mengalami penurunan. Maka, penelitian ini menggunakan protokol AODV-PNT yang merupakan modifikasi dari protokol AODV konvensional dan ditambahkan SIN (Static Intersection Node) untuk meningkatkan performa protokol routing dikondisi densitas rendah. Hasil dari penelitian ini protokol routing AODV-PNT memiliki performa kurang baik daripada protokol routing AODV pada densitas rendah dan densitas tinggi, namun performa lebih baik terjadi pada densitas sedang dengan meningkatkan Packet Delivery Ratio dan Throughput serta menurunkan Routing Overhead. Skenario dengan implementasi SIN juga memiliki performa lebih baik daripada skenario tanpa implementasi SIN dengan mampu meningkatkan PDR dan Throughput, serta mengurangi Routing Overhead dan Waktu Konvergensi. AODV-PNT dengan SIN menghasilkan performa yang lebih baik dibandingkan AODV konvensional dengan SIN berdasarkan rata-rata PDR 98,033%, throughput 4,2142 kbps, average end-to-end delay 0,1451 s, routing overhead 296,07 route control, dan waktu konvergensi 14,969 s.

English Abstract

VANET is the development of a previous ad hoc network, namely MANET. VANET supports communication model between vehicles to vehicles (V2V), vehicles to infrastructure (V2I), and infrastructure to infrastructure (I2I). AODV is a routing protocol that most often used which is a development of the MANET routing protocol. VANET has characteristics that change rapidly in a short time, so AODV tends to underperform due to differences characteristic. In low vehicle density such as at night, the performance of AODV also tends to decrease. So, this study uses the AODV-PNT protocol which is a modification of the conventional AODV protocol and adds SIN (Static Intersection Node) to improve the performance of routing protocol in low density conditions. The results of this study that the AODV-PNT routing protocol has less performance than AODV routing protocol at low and high density, but better performance occurs at medium density by increasing the Packet Delivery Ratio and decreasing the Routing Overhead. Scenarios with SIN also have better performance than scenarios without SIN by being able to increase PDR and Throughput, and decrease Routing Overhead and Convergence Time. AODV-PNT routing protocol with SIN is better than AODV using SIN based on average PDR 98.033%, throughput 4.2142 kbps, average end-to-end delay 0.1451 s, routing overhead 296.07 route control, and convergence time 14.969 s.-

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052115
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 004 Computer science
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Unnamed user with username rizky
Date Deposited: 22 Oct 2021 06:49
Last Modified: 22 Feb 2022 07:00
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/184450
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
JOHANES CARELA JEFTA.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item