Diplomasi Budaya Indonesia ke Timor Leste pada tahun 2016-2019

Haryukusumo, Andri Rafif (2020) Diplomasi Budaya Indonesia ke Timor Leste pada tahun 2016-2019. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Diplomasi Budaya adalah sebuah bentuk pendekatan antar negara yang bersifat soft power yang dilakukan pemerintah Indonesia untuk menjaga hubungan bilateral antar negara yang memiliki masa lalu yang kelam. Timor Leste menjadi negara yang bersebelahan langsung dengan Indonesia sehingga sangat diperlukan sebuah pendekantan untuk menjaga keharmonisdan kedua negara yang pernah terlibat konflik berdarah ini. Setelah tahun 2002 Timor Leste langsung merdeka dan lepas dari Indonesia dan pada saat itu Indonesia langsung melakukan diplomasi Budaya untuk menjalin banyak kerja sama dengan Timor Leste. Pada tahun 2016 banyak aktivitas yang dilakukan oleh Indonesia dalam membuktikan bahwa mereka benar-benar melakukan diplomasi budaya dalam maksud dan tujuan untuk mengedepankan persahabatan antar kedua negara. Dengan adanya diplomasi budaya ini tidak hanya untuk meningkatkan hubungan bilateral dengan Timor Leste saja namun juga mengundang masyarakat terutama pelajar asal Timor Leste untuk belajar mengenai beragam budaya Indonesia dan mengundang mereka untuk belajar di Indonesia melalui programm pendidikan.

English Abstract

Cultural diplomacy is a form of soft power intergovernmental approach by the Indonesian government to maintain bilateral relations between countries that have a dark past. Timor Leste is a country that is directly adjacent to Indonesia, so that a warrior is needed to maintain harmony and the two countries that have been involved in this bloody conflict. After 2002 East Timor became independent and separated from Indonesia and at that time Indonesia immediately conducted cultural diplomacy to establish a lot of cooperation with Timor Leste. In 2016 many activities carried out by Indonesia in proving that they really do cultural diplomacy in the intent and purpose of promoting friendship between the two countries. With this cultural diplomacy not only to improve bilateral relations with Timor Leste but also to invite the community, especially students from East Timor to learn about various Indonesian cultures and invite them to study in Indonesia through education programs.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520110005
Subjects: 300 Social sciences > 327 International relations > 327.2 Diplomacy
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Politik
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 25 Jan 2021 04:47
Last Modified: 23 Mar 2022 05:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/181963
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item