LEXICAL DIFFERENCES ON WEST SUMBAWA REGIONAL DIALECT USED BY THE MEMBERS OF DORMITORY AT JALAN KADAKA NUMBER 17 MALANG

SARASWATI, PUTRI AYU (2014) LEXICAL DIFFERENCES ON WEST SUMBAWA REGIONAL DIALECT USED BY THE MEMBERS OF DORMITORY AT JALAN KADAKA NUMBER 17 MALANG. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Indonesia mempunyai beragam bahasa. Banyak perbedaan bahasa yang di temukan di Indonesia dan di sebut dialek. Dialek adalah bahasa yang dituturkan di area tertentu. Penelitian ini bertujuan untuk menemuan perbedaan antara dialek Taliwang dan dialek Seteluk yang digunakan oleh anggota asrama Sumbawa Barat di jalan Kadaka nomer 17 Malang. Peneliti juga menemukan arti dari dua dialek tersebut. Dalam penelitian ini. Peneliti menggunakan metode kualitatif. Peneliti telah melakukan observasi, tanya jawab, menulis, dan memberi kuisioner. Data yang dianalisis adalah perbedaan kata dan arti. Peneliti mengambil contoh partisipan dari asrama Sumbawa Barat yang menggambarkan Sumbawa Barat. Dalam finding menyatakan ada tiga puluh satu perbedaan leksikal yang ditemuakan dialek Taliwang dan dialek Seteluk. Perbedaan dialek Taliwang dan Seteluk terjadi karena mereka datang dari daerah yang berbeda dari Sumbawa Barat. Perbedaan tersebut ditemia sebagai dialek. Kesimpulan dari perbedaan kata pada dialek bisa terjadi karena perbedaan daerah dan perbedaan wilayah secara geografis. Penulis berharap dapat membantu peneliti selanjutnya untuk mengembangkan penelitiannya, kemudian peneliti selanjutnya dapat mencari contoh lain dialek untuk diteliti.

English Abstract

Indonesia has many local languages. There language diversity found in each region in Indonesia, and called regional dialect. Dialect is language spoken in particular areas. This research aims at find out the lexical differences between Taliwang and Seteluk dialects used by the members of West Sumbawa dormitory at jalan Kadaka number 17 Malang. Further the researcher also investigates the meaning of those dialects. In this research, the researcher used qualitative approach. The researcher did an observation, interview, note taking, and giving questionnaire. The researcher took the participants from West Sumbawa dormitory as the representation of West Sumbawanesse. The finding reveals thirty one lexical differences found in Taliwang and Seteluk dialects. The differences of Taliwang and Seteluk dialects happen because they come from different region of West Sumbawa. Thus these differences are perceived as dialect In conclusion, differences in lexical of dialect may happen in different region and geographical areas. The researcher hopes that this research may help the next researchers to develop their researches, further the next researchers can take another example of regional dialect to discuss.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0
Uncontrolled Keywords: Sociolinguistics, regional dialect, lexical differences, West Sumbawa language, West Sumbawa dormitory
Subjects: 300 Social sciences > 306 Culture and institutions > 306.4 Spesific aspects of culture > 306.44 Language
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id
Date Deposited: 09 Jun 2020 12:54
Last Modified: 10 Nov 2021 03:09
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/180979
[thumbnail of Putri Ayu Saraswati.pdf]
Preview
Text
Putri Ayu Saraswati.pdf

Download (221kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item