Pawestri, Raisadya Hemas (2020) Evaluasi Learnability Aplikasi Mobile Menggunakan Usability Testing Dan System Usability Scale (SUS) (Studi Kasus: SOCO, Althea dan Sephora). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Satu dekade ini, masyarakat Indonesia mulai menerima masuknya e-commerce sebagai media jual beli secara online. Eksistensi e-commerce memanjakan pembeli dengan variasi produk yang lebih banyak karena jangkauan pasar yang lebih luas dibandingkan dengan produk yang dijual di toko fisik. Namun fenomena penyebaran ecommerce tidak selaras dengan hasil survei yang dilakukan oleh Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia (APJII) yang menyatakan masih ada 58,8% dari total pengguna Internet di Indonesia tidak pernah melakukan transaksi belanja online dan terdapat 12,2% pengguna yang tidak pernah melakukan transaksi belanja online karena belum bisa menggunakan aplikasi. Masih banyak aplikasi mobile di pasaran yang susah untuk digunakan dan dipelajari karena e-commerce biasanya memiliki tampilan antarmuka yang sangat kompleks dengan berbagai lapisan menu. Padahal, aspek usability merupakan kunci keberhasilan aplikasi dan syarat penerimaan pengguna terhadap aplikasi mobile. Evaluasi dilakukan pada aplikasi yang menjual produk kecantikan yaitu SOCO, Sephora, dan Althea. Evaluasi usability dilakukan menggunakan pengujian task scenario, kuesioner SUS, dan wawancara. Hasil akhir evaluasi menunjukkan bahwa aplikasi Althea lebih unggul pada semua parameter pengujian task scenario. Skor akhir penilaian kuesioner SUS pada aplikasi Althea juga paling tinggi dibandingkan dengan aplikasi SOCO dan Sephora. Hasil evaluasi ini juga selaras dengan hasil wawancara responden yang memberikan tanggapan positif aplikasi Althea karena memiliki desain paling simple
English Abstract
For a decade, Indonesian people began to accept the presence of e-commerce as a medium of buying and selling online. The existence of e-commerce indulges buyers with a wider variety of products because it expands a wider market compared to products sold in physical stores. However, the phenomenon of the spread of e-commerce is not in line with the results of a survey conducted by the Indonesian Internet Service Providers Association (APJII) which states that there are still 58.8% of total internet users in Indonesia who have never made online purchases and involve 12.2% of users who have never done an online shopping transaction because they cannot use the application yet. There are still many mobile applications on the market that are difficult to use and learn because ecommerce usually has a very complex interface with various layers of menus. In fact, the usability aspect is the key to the success of applications and the conditions of user acceptance of mobile applications. Evaluation is carried out on applications that sell beauty products namely SOCO, Sephora, and Althea. Evaluation of usability is done using evaluation task scenarios, SUS questionnaires, and interviews. The final results of the evaluation of the Althea application are superior to all parameters of the task testing scenario. The final score of the SUS questionnaire in the Althea application was also the highest compared to the SOCO and Sephora applications. The results of this evaluation are also in line with the results of interview respondents who gave positive responses to the Althea application because it has the simplest design
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FILKOM/2020/193/052003383 |
Uncontrolled Keywords: | Usability, Usability Testing, Task Scenario, System Usability Scale |
Subjects: | 000 Computer science, information and general works > 004 Computer science > 004.2 System analysis and design, computer architecture, performance evaluation |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Sistem Informasi |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 10 Aug 2020 06:54 |
Last Modified: | 14 Apr 2023 01:14 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/180931 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Raisadya Hemas Pawestri (2).pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (7MB) |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Raisadya Hemas Pawestri (2).pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (7MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |