Segmental Analysis Of English Department Student Speech Production When Delivering Presentation

Riyani, Aldora Ramadhani (2019) Segmental Analysis Of English Department Student Speech Production When Delivering Presentation. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbicara dianggap sebagai salah satu keterampilan penting yang harus dicapai oleh pembelajar bahasa. Dalam berbicara, kesadaran fonologis secara luas diakui sebagai komponen penting dari bacaan bahasa kedua terutama untuk mahasiswa Jurusan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya. Oleh karena itu, penelitian ini mencoba menganalisis kesalahan fitur segmental pada suara vokal yang dilakukan oleh mahasiswa semester 5 Jurusan Bahasa Inggris. Permasalahan yang diajukan adalah: (1) Bagaimana produksi segmental oleh mahasiswa saat menyampaikan presentasi? (2) Apa kategori kesalahan vokal yang paling banyak muncul? Metode yang digunakan untuk melakukan penelitian ini adalah metode deskriptif-kualitatif. Data diperoleh melalui rekaman siswa yang melakukan presentasi. Teori yang digunakan untuk menganalisis data diusulkan oleh David Odden (2005) tentang vokal bahasa Inggris Amerika, termasuk; vokal depan, vokal tengah, dan vokal belakang. Penulis menemukan kesalahan 44 kata yang dihasilkan oleh mahasiswa Sastra Inggris. Kata-katanya termasuk kesalahan vokal depan, kesalahan vokal tengah, dan kesalahan vokal belakang. Di depan vokal, itu berisi 13 kata kesalahan, di tengah vokal penulis menemukan 6 kata kesalahan, terakhir, 25 kata diklasifikasikan ke dalam kesalahan vokal belakang. Penulis menyarankan para peneliti selanjutnya untuk memberikan tes berupa membaca bacaan untuk memeriksa kesalahan pengucapan pada mahasiswa untuk medapatkan analisis fitur segmental yang jelas dari mahasiswa.

English Abstract

Speaking is considered as one of important skills that have to be accomplished by the language learners. In speaking, phonological awareness is widely recognized as an important component of second language reading especially for English Department students in Brawijaya University. Therefore, this study attempts to analyze the segmental feature error in vowel sounds performed by 5th semester students of English Department. The problems proposed are: (1) How is the segmental production by students when delivering presentation? (2) What is the most come up vowel mispronunciation categories? The method used to conduct this research is descriptive-qualitative method. The data are obtained through recording of students perfoming a presentation. The teory that is used to analyze the data is proposed by David Odden (2005) about American English vowels, including; front vowels, central vowels, and back vowels. The writer found 44 words error produced by the students of English Literature. The words are included front vowels, central vowels, and back vowels. In front vowels, it contains 13 error words, in central vowels the writer found 6 error words, lastly, 25 words are classified in to the back vowels. The writer suggests the next researchers to provide a more close test reading passage to check student’s mispronunciation to get clear analysis segmental feature of students production.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/512/052002760
Uncontrolled Keywords: Pronunciation, Vowel, Students of Study Program of English.
Subjects: 400 Language > 414 Phonology and phonetics of standard forms of languages > 414.6 Suprasegmental features
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 04 Sep 2020 15:51
Last Modified: 04 Sep 2020 15:51
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/179779
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item