Memahami Kampanye Visual (Studi Retorika Visual Pada Poster Kampanye Greenpeace Dont Suck The Life From Our Oceans”)

Brilyani, Avininda Astya (2019) Memahami Kampanye Visual (Studi Retorika Visual Pada Poster Kampanye Greenpeace Dont Suck The Life From Our Oceans”). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Greenpeace merupakan salah satu organisai non-profit banyak bergerak di aksi langsung dalam melakukan kampanye untuk menghentikan berbagai aksi perusakan lingkungan seperti penangkapan paus besar-besaran, pengujian nuklir, deforestasi, dan sebagainya. Greenpeace telah melakukan aksi-aksi untuk berjuang dalam lingkungan hidup mulai dari media sosial, kampanye, hingga aksi terjun langsung ke lapangan. Adapun salah satu kampanye yang dilakukan oleh Greenpeace adalah kampanye mengenai lingkungan hidup. Kampanye yang dilakukan ini berfokus kepada bahaya sampah plastik yang mencemari lautan. Greenpeace melakukan tindakan berupa kampanye Break free from plastic dengan judul “don’t suck the life from our oceans” yang bertujuan untuk menyadari masyarakat akan bahaya plastik. Adapun tiga poster yang dikeluarkan oleh Greenpeace disebarluaskan melalui media sosial, salah satunya melalui media sosial Twitter. Penelitian ini menggunakan analisis retorika visual untuk memberikan pemahaman tentang pesan retoris yang terdapat pada gambar poster. Dalam penelitian ini menemukan bahwa perspektif visual yang ditampilakn berfokus pada konsep gambarnya sebagai pemerhati utama dalam membawa pesan retoris dari poster. Selain itu poster yang berhubungan dengan lingkungan cenderung melibatkan unsur bahya (harmfulness) pada konsep mereka.

English Abstract

Greenpeace is one of the non-profit organizations that moves a lot in direct action in conducting campaigns to move a variety of actions to destroy the environment such as capturing whales in large numbers, testing nuclear, deforestation, and so on. Greenpeace has taken action to fight in the environment ranging from social media, campaigns, to direct action to the field. One of the campaigns carried out by Greenpeace is the campaign Regarding the Environment. The campaign was conducted to discuss the dangers of plastic waste that pollute the ocean. Greenpeace is carrying out a plastic campaign campaign with the title "Don't suck life out of our oceans" which is to make the public understand about the dangers of plastic. While three posters issued by Greenpeace are distributed through social media, one of them is via social media Twitter. This study uses visual rhetorical analysis to provide an understanding of the rhetorical message provided in poster images. In this study found that the visual perspective displayed focuses on the concept of the image as the main observer in carrying rhetorical messages from the poster. Besides posters that are related to the environment tend to involve elements of danger (harmfulness) in their concepts.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/1074/052000609
Uncontrolled Keywords: retorika visual, poster, greenpeace-visual rhetoric, poster, greenpeace
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.24 Content
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Agus Wicaksono
Date Deposited: 13 Oct 2020 05:20
Last Modified: 13 Oct 2020 05:20
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178846
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item