Study On Social Commerce Based On Modified Theory Of Technology Acceptance Model (Tam)

Balqis Z.A, Nyimas Ratu (2019) Study On Social Commerce Based On Modified Theory Of Technology Acceptance Model (Tam). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Munculnya perdagangan sosial telah menarik perhatian dari para praktisi dan penelitian karena dampak potensial pada bisnis dan industri. Perdagangan sosial adalah jenis lain dari bisnis berbasis web yang mencakup pemanfaatan kehidupan berbasis internet yang mendukung kerja sama sosial dan komitmen konsumen untuk membantu pembelian dan penjualan produk dan layanan berbasis web. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui mengapa orang masih menggunakan perdagangan sosial meskipun ada begitu banyak kejahatan dunia maya dan mengetahui faktor-faktor penentu yang mempengaruhi niat melanjutkan penggunaan perdagangan sosial di Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Brawijaya. Penelitian ini memodifikasi penelitian sebelumnya yang dilakukan oleh Akman dan Mishra di Turki. Oleh karena itu, penelitian ini menambahkan lebih banyak variabel untuk menemukan hubungan antara model penerimaan teknologi (TAM), persepsi kepercayaan, persepsi kesadaran, dan persepsi kepuasan dengan kelanjutan niat untuk menggunakan perdagangan sosial. Sampel penelitian ini adalah metode purposive sampling terpilih. Untuk mencapai target penyelidikan, kuesioner disusun dan didistribusikan kepada lebih dari 286 responden. Penelitian ini diuji dengan menggunakan PLS dan kesimpulan ditarik oleh peneliti. Hasil pengujian dan analisis menunjukkan bahwa Persepsi Manfaat, Persepsi Kepercayaan, Persepsi Penggunaan yang Mudah, Persepsi Kepuasan, dan Kesadaran Persepsi memainkan peran penting dalam memengaruhi niat penggunaan berkelanjutan.

English Abstract

The emergence of social commerce has yielded the attention of both practitioners and research due to its potential impact on business and industry. Social commerce is another type of web-based business that includes utilizing internet-based life that strengthen social cooperation and consumer commitment to help web-based purchasing and selling of products and services. The purpose of this study was to find out why do people use social commerce despite of cyber-crimes. Furthermore, this study aimed to find out the determinant factors affecting the continuance intention toward using social commerce in Faculty of Economics and Business, Universitas Brawijaya. This study modified the previous study conducted by Akman and Mishra in Turkey. More variables were added to find the connection between the technology acceptance model (TAM), perceived trust, perceived awareness, and perceived satisfaction with the continuance intention to use social commerce. The sample of this study was a selected purposive sampling method. To accomplish the investigation targets, a questionnaire was composed and distributed to 286 respondents. The study was tested using PLS and conclusions were drawn by the researcher. The results of the tests and analyses showed that Perceived Usefulness, Perceived Trust, Perceived Ease of Use, Perceived Satisfaction and Perceived Awareness play eminent roles in influencing continuance use intention.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FEB/2019/655/052000818
Uncontrolled Keywords: Accounting Information System, TAM Theory
Subjects: 300 Social sciences > 381 Commerce (Trade)
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Akuntansi
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 07 Nov 2020 21:47
Last Modified: 22 Sep 2023 07:09
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178792
[thumbnail of Nyimas Ratu Balqis Z.A. (2).pdf] Text
Nyimas Ratu Balqis Z.A. (2).pdf

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item