User Engagement di Radio City Guide 911 FM Malang

Islami, Noviah Nurul (2019) User Engagement di Radio City Guide 911 FM Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini melihat bagaimana konvergensi media dapat dipahami melalui perspektif yang berbeda dari perspektif sebelumnya seperti konvergensi media pada teknologi, ekonomi, maupun politik. Pemahaman konsep konvergensi media pada teknologi masih menjadi istilah yang populer untuk menjelaskan konvergensi media. Di dalam penelitian ini konvergensi media dipahami melalui perspektif budaya yang fokus khusus pada pengguna yakni dalam produksi dan konsumsi media. Tujuan penelitian ini adalah melihat bagaimana peran pendengar di dalam grup WhatsApp Traffic Light dalam melakukan konvergensi media. Metode yang digunakan adalah analisis semiotika sosial oleh Theo van Leewen dengan melakukan analisis discourse pada teks percakapan yang ada di dalam grup WhatsApp Traffic Report. Pernyataan berupa teks percakapan tersebut kemudian dikategorikan dalam tabel discourse yaitu actor, action, resource. Hasil penelitian menunjukkan adanya konvergensi media yang diterapkan oleh pendengar berupa penggunaan perangkat smartphone untuk mengakses online instant messaging (WhatsApp) bersamaan dengan mendengarkan siaran radio City Guide. Dalam proses konvergensi media berupa produksi dan konsumsi pesan ini melibatkan pendengar sehingga menciptakan engagement dengan radio. Pendengar memiliki kecenderungan untuk menawarkan informasi (offering information) daripada menuntut informasi (demanding information)

English Abstract

This study examine how media convergence can be understood different from earlier perspectives such as media convergence in technology, economics, and politics. Understanding the concept of media convergence in technology is still the most popular term to explain media convergence. In this study, media convergence observed from cultural perspectives that focus on media users in production and consumption of media. The purpose of this study is to see the role of listeners in WhatsApp Traffic Light group chat in converging media. The method used is a social semiotic analysis by Theo van Leeuwen by conducting a discourse analysis on the conversation text in WhatsApp Traffic Report group. Statements as a text then categorized in discourse table: actors, actions, and resources. The results showed a media convergence implemented by listeners using smartphone devices to access online instant messages (WhatsApp) and listening to City Guide radio broadcasts simultaneously. In the process of media convergence in term of production and consumption of media, listener are involved then grow engagement with the radio. This study shows listeners are tend to offering information rather than demanding information.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/1199/052001947
Uncontrolled Keywords: user engagement, konvergensi media, semiotika sosial,-user engagement, media convergence, social semiotic
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.23 Media (Means of communication)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Agus Wicaksono
Date Deposited: 18 Oct 2020 17:36
Last Modified: 18 Oct 2020 17:36
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178733
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item