Wijaya, Mokhamad Hadi (2018) Chatbot Pembelajaran Pemrograman Java pada Kelas Online Menggunakan Metode Organizing Exercise Items. Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Platform Framewok pembangun chatbot tanpa kode berbasis AI cloud semakin menjamur saat ini. Salah satu pembangun chatbot yang populer adalah Chatfuel yang pada penelitian sebelumnya diperuntukkan untuk membantu merespon pertanyaan pengguna tentang perbankan. Chatbot yang dibangun pada penelitian ini adalah tentang pembelajaran Java ini yang merupakan media pembelajaran yang membantu guru dalam memberikan materi. Mata pelajaran Pemrograman Berorientasi Objek (PBO) telah menerapkan Aplikasi kelas online di SMK Telkom Malang menggunakan platform Google Classroom. Chatbot pembelajaran Java dari Oracle Academy Java Foundation menggunakan Google Classroom pada mata pelajaran PBO ditambahkan dengan menggunakan platform Facebook Messenger. Materi dasar pemrograman Java dan penyajian item soal kuis adalah yang disajikan sebagai media pembelajaran untuk membantu Guru dalam menyediakan materi kepada siswa. Chatbot ini dapat merespon penyajian item soal yang disesuaikan tingkat atau level dalam pengerjaan latihan soal atau kuis tentang materi yang ditampilkan sesuai dengan score yang didapat oleh siswa dengan metode Organizing Exercise Items. Chatbot yang telah dibangun dapat memberikan semua respon kepada seluruh siswa yaitu tentang penyajian item latihan soal dengan topik Java Software Development sesuai tingkat kesulitan yang berbeda. Dengan demikian siswa dinyatakan dapat berinteraksi dengan chatbot sebagai media belajar kuis dengan tingkatan yaitu mudah, sedang dan sulit. Chatbot membantu guru dalam memberikan materi belajar kepada siswa juga berupa materi pembelajaran Java basic. Dengan adanya chatbot ini diharapkan dapat membantu memberikan guru yaitu solusi serta ikut andil memberikan kesan positif motivasi saat proses pembelajaran oleh siswa yang diintegrasikan pada Google Classroom tanpa batasan jumlah siswa, ruang, dan waktu. Hasil pengujian akurasi penyajian soal dengan membedakan level tiap siswa 100%, pengujian efektifitas melalui uji kualitas perangkat lunak ISO 9126 beberapa aspek mendapat predikat sangat layak untuk diterapkan. Dari hasil ujicoba model atau teknik penyajian kuis dengan menggunakan algoritma OEI tersebut harapan pada pembelajaran adalah ada peningkatan hasil belajar siswa. Chatbot dapat diterapkan pada pembelajaran dengan sangat baik serta layak dan meskipun hanya meningkatkan nilai hasil ujian 0,7 poin dari kelompok pembelajaran konvensional. Meskipun hasil belajar terdapat peningkatan nilai pada post test sebesar 0,39 poin dari hasil belajar pertama, siswa dapat berinteraksi dengan chatbot sebagai media belajar bahasa pemrograman Java, sehingga dapat diandalkan pengajar dalam memberikan bentuk latihan soal terhadap pengguna
English Abstract
Platform Framewok chatbot builder without code based AI cloud increasingly mushrooming at this time. One of the popular chatbot builders is Chatfuel which in previous research was intended to help respond to users' questions about banking. Chatbot is built on this research is about this Java learning which is a learning media that helps teachers in providing materials. Object Oriented Programming (PBO) subjects have implemented online class applications in Malang Telkom Vocational Schools using the Google Classroom platform. Java learning chatbot from Oracle Academy Java Foundation using Google Classroom in PBO subjects is added using the Facebook Messenger platform. The basic material of Java programming and the presentation of quiz item items are those presented as learning media to assist the teacher in providing material to students. This Chatbot can respond to the presentation of item questions that are adjusted to the level or level in the execution of the exercise questions or quizzes about the material displayed in accordance with the scores obtained by students with the Organizing Exercise Items method. The chatbot that has been built can give all responses to all students, namely about the presentation of problem training items with the topic of Java Software Development according to different levels of difficulty. Thus students are stated to be able to interact with chatbot as a medium of learning quiz with levels that are easy, medium and difficult. Chatbot helps teachers in providing learning material to students as well as in Java basic learning materials. The existence of this chatbot is expected to help provide teachers with solutions and contribute to giving a positive impression of motivation during the learning process by students integrated into Google Classroom without limitation on the number of students, space, and time. Result of accuracy test of presentation of problem by differentiate level of each student 100%, effectiveness test through ISO 9126 software quality test some aspect gets predicate very feasible to applied. From the results of model testing or quiz presentation techniques using the OEI algorithm is the expectation on learning is there is an increase in student learning outcomes. Chatbot can be applied to learning very well and feasible and although it only increases the value of the exam results by 0.7 points from the conventional learning group. Although the learning outcomes have increase in value of the post test at 0.39 points from the first learning result, students can interact with chatbot as a medium of learning Java programming language, that the teachers can reliably provide the form of exercise questions to user.
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | TES/Wijaya/WIJ/c/2018/041808835 |
Uncontrolled Keywords: | SPECIFIC PROGRAMMING LANGUAGES |
Subjects: | 000 Computer science, information and general works > 005 Computer programming, programs, data > 005.1 Programming > 005.13 Programming languages > 005.133 Specific programming languages |
Divisions: | S2/S3 > Magister Teknik Elektro, Fakultas Teknik |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 24 Jan 2020 07:44 |
Last Modified: | 21 Oct 2021 01:40 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178350 |
Preview |
Text
Mokhamad Hadi Wijaya (2).pdf Download (20MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |