Sari Riska, Fitria (2019) A Semiotic Analysis Of Get Out (2017) Movie Posters. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Poster film adalah sebuah media periklanan cetak untuk peluncuran debut film. Selain itu, berfungsi sebagai representasi jenis aliran film, menarik minat audiens, menimbulkan nilai estetika, dan media massa yang mudah diingat. Dalam penelitian ini, penulis menganalisa dua poster film Get Out pada tahun 2017 yang bercerita tentang pengalaman orang kulit hitam di dunia modern dengan genre horor. Penelitian ini menggunakan teori semiotika sebagai ilmu yang mengkaji tentang tanda dengan pendekatan kualitatif dengan menggunakan teori signifikasi oleh Roland Barthes beserta pemahaman seputar stereotip diambil dari cuplikan film. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa tanda denotatif dari kedua poster yaitu adanya latar belakang, karakter, judul film, bahasa verbal dan kerangka poster. Tanda konotatif dari kedua poster tersebut adalah perbedaan rasial antara orang kulit hitam dan putih masih menjadi isu kemanusiaan dan orang kulit hitam masih menjadi korban atas kejahatan tersembunyi. Sementara itu, penemuan terkait stereotip yaitu penggunaan orang berkulit hitam sebagai tokoh utama yang biasanya digambarkan sebagai bawahan atau orang jahat dan orang berkulit putih yang biasanya digambarkan sebagai atasan atau orang baik mendekonstruksi teori hierarki yang diusung oleh Roman Jakobson. Tokoh utama terselamatkan dan berhasil keluar dari cengkeraman supremasi kulit putih. Kesimpulan dari analisa kedua poster dan stereotip yaitu, tanda dapat ditemukan di sebuah poster dan interpretasi tana mengenai orang Afrika Amerika di Amerika dan upaya mereka untuk menyelamatkan diri. Disarankan untuk peneliti selanjutnya menggunakan temuan seputar tanda di lingkungan dengan menggunakan teori sintagmatik dan paradigmatik Saussure atau model triadik Peirce dalam menganalisa tanda yang dapat ditemukan di lingkungan dalam ranah semiotika dan memperkaya temuan dengan teori yang diaplikasikan
English Abstract
Movie poster is a printed advertisement intended for debut film. It functions as a representation of movie genre, to persuade audiences, embodiment of an aesthetic value, and a memorable form of advertisement. In this research, the writer analyze two posters of Get Out which tells about an African American experience in modern times with a horror genre. This research applied semiotic theory with qualitative approach in analyzing signs found in both posters by using Barthesian signification and the comprehension about stereotype is taken from the movie scenes. The result of this research shows the denotative signs of both posters consists of background, characters, movie title, verbal language and poster frame. The connotative signs of both posters shows about racial differences between African American and White American which still becomes an issue of humanity by which the black person are victimized behind a hidden villainy. Moreover, the finding about stereotypes is the use of black person as the main character who has been depicted as the villain or the subordinate and the white person as the heroes or the neutral deconstruct the applied hierarchy theory by Roman Jakobson. The main character struggles to escape from the white oppression. The conclusion of the analysis of both posters and the stereotypes that signs can be found in a poster that holds a story and the interpretation of the signs tells about the African American experience in America in modern times and their struggles. It is suggested for the next researchers that they might apply Saussurean syntagmatic and paradigmatic analysis or Peircean triadic model of sign to analyze and dissect each signs that can be found in environment for broader knowledge in semiotics field and enrich the findings of the applied theory
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/503/052000287 |
Uncontrolled Keywords: | Movie Poster, Semiotics, Get Out, Barthesian Signification, Stereotypes.-Poster film, Get Out, Semiotika, Signifikasi Roland Barthes, Stereotip |
Subjects: | 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Agus Wicaksono |
Date Deposited: | 07 Oct 2020 14:07 |
Last Modified: | 07 Oct 2020 14:07 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178307 |
Actions (login required)
View Item |