Cultural Content Analysis In English Textbook Entitled “Bahasa Inggris” For The First Year Students Of Senior High School

Angela Noviani, Maria (2019) Cultural Content Analysis In English Textbook Entitled “Bahasa Inggris” For The First Year Students Of Senior High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menemukan kontent budaya didalam teks buku Bahasa Inggris berdasarkan teori kategori kebudayaan dari Chao (2011) dan teori dimensi kebudayaan dari Moran (2001). Data diambil dari Buku Teks Bahasa Inggris untuk kelas X yang diterbitkan oleh Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia. Terdapat 15 bab yang sudah di analisa oleh penulis menggunakan ceklis. Data diambil dari teks, gambar, kutipan, dan dialog. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan desain analisis. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa buku ini memuat semua kategori dan dimensi kebudayaan berdasarkan teori dari Chao (2011) dan Moran (2001), walaupun masih ada beberapa kategori yang mendapat persentase sedikit. Peneliti menemukan bahwa kategori budaya didominasi oleh Universality across culture, sedangkan dimensi budaya didominasi oleh Practice budaya. Sebagai tambahan temuan, buku teks ini sudah memenuhi kriteria yang dibutuhkan oleh Pendidikan di Indonesia dalam membangun karakter siswa. Dari temuan tersebut, penulis merekomendasikan buku teks ini bagi guru Bahasa Inggris untuk mengajar siswanya serta disarankan untuk lebih memperkaya referensi untuk mengajar siswanya. Untuk penulis buku ini, peneliti menyarankan agar menambahkan beberapa konten budaya yang masih mendapat persentase kecil. Terakhir, peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya agar menggunakan penelitian ini sebagai teori dasar untuk melakukan penelitian yang sama dengan menggunakan buku dengan kelas dan penerbit yang berbeda serta menggunakan penelitian inix sebagai latar belakang untuk melakukan penelitian baru dengan meningkatkan\ beberapa dimensi budaya yang masih mendapat persentase rendah

English Abstract

The present research is aimed to find out the cultural content in English textbook using the theories of categories of culture (Chao, 2011) and dimension of culture (Moran, 2001). The data was taken from English textbook entitled “Bahasa Inggris” For The First Year Students of Senior High School published by Indonesian Ministry of Education and Culture. There are fifteens chapters that were analyzed using checklist. Passages, dialogues, pictures, quotes, and some excercises are the data of this study. To conduct this study the research used descriptive qualitative with analysis design. The researcher used checklist to collecting the data. The result findings of this research show that all of the categories and dimensions of culture are contain in the textbook eventhough some of them still have minim percentage. The research found that categories of culture were dominated by Universality across culture, while the dimesions of culture were dominated by Practice of culture. In additional finding, this textbook already fulfills the needs of Indonesian Curriculum to promotes character building. From the research finding, the research recommend this textbook for the teacher to teach the students and teachers also suggests to enrich more references to teach the students because this textbook still has minim percentage of some cultural content. For the textbook author, the researcher suggests to include more contents of some cultural contents because there still some less presentasion of that. Last, the researcher suggests the futher researcher to use this peresent study as the basic theory to conduct other similar researches with different amounts, levels, or

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/387/052000159
Uncontrolled Keywords: English Textbook, Cultural Content, Categories of Culture, Dimensions of Culture-Buku Teks Bahasa Inggris, Kontent Kebudayaan, Kategori budaya, Dimensi Budaya
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Agus Wicaksono
Date Deposited: 05 Aug 2020 08:01
Last Modified: 05 Aug 2020 08:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178293
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item