Pengembangan Media Ajar Berbasis Lectora inspire Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Siswa Kelas X SMA Panjura Malang

-, Zainuri (2019) Pengembangan Media Ajar Berbasis Lectora inspire Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Siswa Kelas X SMA Panjura Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian pengembangan merupakan suatu proses penelitian yang membuat produk atau menghasilkan produk yang layak sesuai dengan standart validitas yang diperlukan. Dalam penelitian pengembangan ini peneliti mengembangkan media ajar berbasis lectora inspire dalam pembelajaran menulis puisi. Pelaksanaan penelitian ini dilakukan pada siswa kelas X di SMA Panjura Malang. Tujuan dari penelitian ini yaitu mengembangkan dan menghasilkan sebuah produk berupa media ajar berbasis lectora inspire. Dalam pengembangan media ajar tersebut diharapkan sesuai dengan tiga kriteria aspek penilaian yaitu aspek bahasa, aspek isi materi, dan aspek tampilan. Jenis penelitian yang diterapkan dalam penelitian ini yaitu jenis penelitian kuantitatif. Model yang digunakan dalam penelitian pengembangan ini menurut model penelitian pengembangan Borg and Gall. Harapan dari penelitian ini yaitu untuk menghasilkan produk yang mampu bermanfaat serta membantu proses pembelajaran khususnya dalam menulis puisi. Hasil analisis data penelitian pengembangan yang dilakukan menghasilkan produk I dari respon siswa mendapatkan presentase 80,33% untuk aspek bahasa 50%, aspek materi 59%, dan aspek tampilan 62,56%. Kemudian produk II dari respon siswa mendapatkan presentase 84,44% untuk aspek bahasa 75%, aspek materi 77,50%, aspek tampilan 74,45%. Sedangkan produk III dari respon siswa mendapatkan presentase 81,12% untuk aspek bahasa 100%, aspek materi 98%, aspek tampilan 93,32%. Dari hasil analisis data yang didapatkan melalui respon siswa dan validator diatas menyatakan bahwa media ajar berbasis lectora inspire layak untuk digunakan dalam pembelajaran menulis puisi di SMA Panjura Malang.

English Abstract

Development research is a research process that makes a product or produces a decent product in accordance with the required standard of validity. In this research development, researchers developed media based on Lectora Inspire in learning to write poetry. The implementation of this research was conducted in class X students at Panjura Malang High School. The purpose of this research is to develop and produce a product in the form of media based on Lectora Inspire. In the development of instructional media, it is expected that they are in accordance with the three criteria for assessment aspects, namely language aspects, material content aspects, and display aspects. The type of research applied in this research is quantitative research. The model used in this research development according to the Borg and Gall development research model. The hope of this research is to produce products that can be useful and help the learning process, especially in writing poetry. The results of the analysis of research data on the development of the product I produced from the response of students get a percentage of 80.33% for the aspect of language 50%, aspects of the material 59%, and display aspects of 62.56%. Then product II of the students' response got a percentage of 84.44% for the 75% aspect of the language, 77.50% for the material aspect, 74.45% for the display aspect. While product III of the students' responses got a percentage of 81.12% for 100% language aspects, 98% material aspects, 93.32% display aspects. From the results of data analysis obtained through the responses of students and validators above stated that the based teaching media lectora inspire is feasible to be used in learning to write poetry in Panjura senior high school Malang.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/425/052000197
Uncontrolled Keywords: Penelitian Pengembangan, Media Ajar, Menulis Puisi, Lectora Inspire-Development Research, Teaching Media, Poetry Writing, Lectora Inspire.
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 05 Oct 2020 14:04
Last Modified: 05 Oct 2020 14:04
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178009
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item