Angkuta Stop And Route Optimization Using Remote Sensing And Gis For Malang City, Indonesia

Pratiwi, Kholis Hapsari (2019) Angkuta Stop And Route Optimization Using Remote Sensing And Gis For Malang City, Indonesia. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kemacetan di Kota Malang meningkat setiap tahun. Untuk mengatasi masalah ini, salah satu solusinya adalah dengan menyediakan transportasi massal. Kota Malang memiliki satu angkutan umum yaitu Angkuta, tetapi kondisi saat ini dianggap tidak efektif. Perencanaan transportasi massal membutuhkan fasilitas yang memadai seperti halte bus dan rute yang efektif. Penelitian ini bertujuan untuk memilih lokasi halte bus yang paling optimal untuk pengguna transportasi kota Malang dari Angkuta dan memperluas rute bus berdasarkan rute Angkuta yang ada dengan penilaian kinerja review. Penelitian ini menentukan lokasi potensial untuk halte dengan metode scoring atau penilaian parameter, yang dapat mengetahui potensi perjalanan produksi dan daya tarik perjalanan penumpang di area blok. Dengan mendigitalkan atap bangunan secara manual dari citra satelit, parameter fisik bangunan seperti kerapatan bangunan, ukuran bangunan rata-rata, dan tata letak bangunan dihitung. Metode yang digunakan untuk evaluasi rute adalah dengan menganalisis parameter kinerja rute. Parameter ini dilakukan oleh survei lapangan untuk enam rute Angkuta. Hasil penelitian ini menghasilkan lokasi potensial untuk lokasi halte di enam rute. Rute ABB memiliki 18 titik berhenti, Rute AG memiliki 28 titik berhenti, rute AMG memiliki 33 titik berhenti, rute ADL memiliki 34 titik berhenti, rute LDG memiliki 37 pemberhentian, dan rute ABG memiliki 33 pemberhentian. Hasil analisis kinerja rute menunjukkan bahwa rute ABG, ADL, dan AMG memiliki kinerja yang adil. Rute LDH memiliki kinerja rute yang baik. Rute AG dan ABB memiliki kinerja rute yang buruk. Studi ini menunjukkan bahwa menggunakan data citra satelit dapat digunakan sebagai rekomendasi untuk menentukan lokasi potensial untuk halte bus. Selain itu, analisis parameter kinerja rute dapat digunakan sebagai referensi dalam penilaian kinerja rute.

English Abstract

Congestion in Malang City increases every year. To overcome this problem, one of the solutions is by providing mass transportation. Malang city has one public transportation that is Angkuta, but the current conditions are considered ineffective. Mass transportation planning requires adequate facilities such as bus stops and effective routes. This research aims to select the most optimized bus stop locations for the Malang city transportation user from Angkuta and to extend bus route based on the existing route of Angkuta with review performance assessment. This research determines the potential location for bus stops with scoring method or parameter assessment, which can find out the potential trip production and trip attraction of passengers in the block area. By manually digitizing building roofs from the satellite image, physical parameters of buildings such as building density, average building size, and building layout are calculated. The method used for route evaluation is by analyzing route performance parameters. These parameters are carried out by field surveys for six Angkuta routes. The results of this study generated potential locations for bus stop locations on the six routes. ABB route has 18 stop points, Route AG has 28 stop points, the AMG route has 33 stop points, the ADL route has 34 stop points, the LDG route has 37 stops, and the ABG route has 33 stops. The results of route performance analysis show that the ABG, ADL, and AMG routes have a fair performance. LDH routes have good route performance. Routes AG and ABB have bad route performance. This study shows that using satellite image data can be used as a recommendation to determine potential locations for bus stops. Moreover, the analysis of route performance parameters can use as a reference in route performance assessment.

Other obstract

印尼瑪瑯市交通擁堵問題日益嚴重,為改善交通問題,本研究針對瑪瑯市的Angkuta公車路線、站點作分析與規劃,以現有的Angkuta行經路線為基礎擴展公車線路,利用定量方式找出住宅區中潛在乘客的旅次發生和旅次吸引並找出公車站潛在點位,以Angkuta行經路線之500公尺環域為範圍與衛星影像套疊,並將人工數化之建物密度、建物平均尺寸與建物格局實體參數,行經路線以七種路線性能參數評估,參數由實地調查6條Angkuta路線蒐集取得。研究成果中,6條行經路線之公車站潛在站點包含 ABB路線18個停靠點、AG路線28個停靠點,AMG路線33個停靠點、ADL路線34個停靠點、LDG路線37個停靠點及ABG路線33個停靠點,路線性能參數分析的結果顯示,ABG、ADL及AMG路線性能尚可,LDH路線具有良好的路由性能,而AG及ABB路線性能則評估結果較差,本研究使用衛星圖像數據作為評估公車停靠站潛在位置具可行性,路線性能參數之分析可作為路線性能評估的參考。

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/621.367 8/PRA/a/2019/041907203
Uncontrolled Keywords: REMOTE SENSING, REMOTE -- SENSING IMAGES, IMAGE PROCESSING -- DIGITAL TECHNIQUES
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 621 Applied physics > 621.3 Electrical, magnetic, optical, communications, computer engineering; electronics, lighting > 621.36 Optical engineering > 621.367 Technological photography and photo-optics > 621.367 8 Remote sensing technology
Divisions: S2/S3 > Doktor Teknik Sipil, Fakultas Teknik
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 14 Nov 2019 08:23
Last Modified: 14 Nov 2019 08:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175520
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item