Hubungan antara Length of Stay (LOS) dengan Tingkat Kepuasan Pasien di Instalasi Gawat Darurat RS TK. II Dr. Soepraoen Malang.

Rorimpandei, Alvinda Mutiara (2019) Hubungan antara Length of Stay (LOS) dengan Tingkat Kepuasan Pasien di Instalasi Gawat Darurat RS TK. II Dr. Soepraoen Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Length of Stay (LOS) atau lama tinggal adalah waktu yang dihabiskan oleh pasien selama mendapatkan penanganan di IGD yang dihitung sejak pasien masuk ke pintu IGD sampai dengan pasien pulang atau pindah ke unit lain. LOS yang lama akan ikut mempengaruhi tingkat kepuasan pasien terhadap pelayanan di IGD tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisa hubungan antara length of stay (LOS) dengan tingkat kepuasan pasien di IGD RS Tk. II Dr. Soepraoen Malang. Penelitian ini menggunakan rancangan cross sectional study dengan melakukan observasi untuk mengetahui length of stay (LOS) pasien di IGD dan pemberian kuesioner kepuasan pasien yang terdiri dari 25 pernyataan akan harapan dan kenyataan setelah pasien mendapatkan pelayanan di IGD. Hasilnya didapatkan length of stay (LOS) pasien rata-rata 95.23 menit dan tingkat kepuasan pasien 86%. Responden dalam penelitian ini adalah pasien IGD RS Tk. II Dr. Soepraoen Malang dengan jumlah 83 pasien yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Hasil uji statistik mendapatkan koefisien korelasi pearson sebesar 0.103 dengan p-value sebesar 0.354 (sig >0.05). Nilai tersebut menunjukkan korelasi yang sangat lemah dan tidak signifikan. Skor servqual untuk mengetahui gap tiap variabel dari kelima dimensi kualitas pelayanan mendapatkan hasil rata-rata >80%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah waktu length of stay (LOS) pasien sesuai dan tingkat kepuasan pasien tinggi/puas serta tidak terdapat hubungan antara length of stay (LOS) dengan tingkat kepuasan pasien di IGD RS Tk. II Dr. Soepraoen Malang. Disarankan bagi peneliti selanjutnya untuk lebih memperhatikan homogenitas data dengan menggunakan status triage pasien yang sama atau jenis penyakit tertentu agar hubungan kedua variabel dapat lebih akurat. Bagi perawat diharapkan mampu untuk terus mempertahankan mutu pelayanan kesehatan yang optimal.

English Abstract

Length of Stay (LOS) is the time spent by the patient while getting treatment in the ED that is calculated from the time the patient enters the door of the ED until the patient returns or moves to another unit. The duration of LOS will also influence the level of patient satisfaction with the service at the ED. The aim of the study was to analyze the relationship between length of stay (LOS) and the level of patient satisfaction in ED RS. TK II Dr. Soepraoen Malang. This study used a cross-sectional study design by conducting observations to find out the length of stay (LOS) of patients in the ED and giving a patient satisfaction questionnaire consisting of 25 statements of hope and reality after the patient received service at the ED. The results showed that the patient's length of stay (LOS) averaged 95.23 minutes and the patient's satisfaction level was 86%. Respondents in this study were IGD patients at RS. TK II. Dr. Soepraoen Malang with 83 patients selected by purposive sampling technique. The results of statistical tests get Pearson correlation coefficient of 0.103 with p-value of 0.354 (sig> 0.05). This value shows a very weak and insignificant correlation. Servqual score to find out the gap for each variable from the five dimensions of service quality gets an average yield of> 80%. The conclusion of this study is that the patient's length length of stay (LOS) is appropriate and the patient's satisfaction level is high/satisfied and there is no relationship between length of stay (LOS) and the level of patient satisfaction in the ED RS. TK II Dr. Soepraoen Malang. It is recommended for further researchers to pay more attention to the homogeneity of data by using the same triage status of patients or certain types of diseases so that the relationship between the two variables can be more accurate. Nurses are expected to be able to continue to maintain the quality of optimal health services.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FK/2019/46/051909112
Uncontrolled Keywords: Length of Stay (LOS), Tingkat Kepuasan Pasien, IGD, Length of Stay (LOS), Patient Satisfaction Level, ED
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 610 Medicine and health > 610.7 Education, research, nursing, services of allied health personnel > 610.73 Nursing and services of allied health personnel > 610.736 Long-term care nursing / Psychiatric nursing
Divisions: Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 26 Aug 2020 04:29
Last Modified: 19 Oct 2021 03:41
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175516
[thumbnail of Alvinda Mutiara Rorimpandei.pdf]
Preview
Text
Alvinda Mutiara Rorimpandei.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item