Exploring Students’ Writing Strategies In Learning English With Different Epistemic Beliefs

Susanto, Fahriza Oktavian (2019) Exploring Students’ Writing Strategies In Learning English With Different Epistemic Beliefs. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Strategi menulis adalah salah satu strategi penting yang harus dikuasai oleh pembelajar bahasa Inggris. Mengikuti sebagaimana bahasa Inggris menjadi bahasa internasional dan bahasa serba guna. Menulis juga sebagai strategi yang hasilnya mempunyai pengaruh kuat terhadap bahasa Inggris pada tujuan akademik. Tujuan peneliti dari penelitian ini adalah untuk mengetahui apa strategi menulis siswa dalam belajar bahasa Inggris dan mencari tingkat keyakinan epistemik siswa. Penelitian ini melibatkan 100 mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya yang mengikuti kelas menulis paragraf. Penelitian ini menggunakan survei untuk pengoleksian data menggunakan dua kuisioner. Kuisioner EWSI diadopsi dari Hwang dan Lee (2017) sedangkan kuisioner keyakinan epistemik diadopsi dari Emaliana (2017). Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi yang paling banyak digunakan oleh siswa ditingkat sederhana pada setelah menulis sebagian besar menggunakan metakognitif, sementara itu, peraih tingkat canggih atau tinggi sebagian besar menggunakan setelah menulis dan metakognitif. Sebagai kesimpulan, guru harus memperhatikan kemampuan siswa dan menyiapkan media pengajaran serta metodologi terbaik tidak hanya untuk pembelajaran bahasa Inggris saja, namun pada mata pembelajaran lain. Meskipun mereka mempunyai perbedaan strategi, sebagaimana siswa tingkat canggih lebih condong menggunakan pendekatan komunikasi dari pada GTM, tetapi keduanya bisa menggunakan metode sama untuk belajar bahasa Inggris seperti metode langsung, pendekatan komunikasi, atau pendekatan diam. Siswa dengan tingkat tinggi atau canggih mempunyai kemampuan lebih tinggi dalam kecakapan dan kemampuan belajar bahasa Inggris.

English Abstract

Writing skill is one of the important skills must be mastered by English learners. Following as English become International and multi-tasking language. Writing also become the strategy and as the performance have the impact in the English for Academic Purposes (EAP) The researcher’s aim of this study is to find out what are the students’ writing strategies in learning English and seek the students’ level of epistemic beliefs. This study involved 100 students of English Language Education Department of Universitas Brawijaya who are joining in paragraph writing class. This study used survey study to collect the data using two questionnaires. The EWSI questionnaire was adopted from Hwang and Lee (2017) while EFL epistemic beliefs questionnaire was adopted from Emaliana (2017). The results of the study shows that the most strategies which used by simple students is after writing and metacognitive, meanwhile sophisticated students mostly used metacognitive in after writing. In addition, teachers should pay attention to the students’ ability and conduct best teaching media and methodology not for learning English only, also another subject. Although they have different type of learning strategies. Following as sophisticated students epistemic beliefs prefer use communicative approach rather than GTM, but both sophisticated students and simple students can use the same methodology to learn English such as direct method, communicative approach, or even silent way method. Sophisticated students also higher in proficiency and ability of English learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/287/051908787
Uncontrolled Keywords: strategi menulis, tingkat kepercayaan epistemik-writing strategies, epistemic beliefs level.
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 06 Oct 2020 17:45
Last Modified: 06 May 2024 01:40
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175473
[thumbnail of Fahriza Oktavian Susanto.pdf] Text
Fahriza Oktavian Susanto.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item