Textbook Analysis Speaking and Writing Materials of“Passport to the World 1 : A Fun and Easy English for Grade VII"

Gunawan, Hendy (2019) Textbook Analysis Speaking and Writing Materials of“Passport to the World 1 : A Fun and Easy English for Grade VII". Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis relevansi antara bahan berbicara dan menulis dalam buku siswa "Paspor ke Dunia 1: Bahasa Inggris yang Menyenangkan dan Mudah untuk Kelas VII SMP" dengan Kompetensi Dasar dalam Kurikulum Revisi 2013. Penelitian ini menggunakan metode analisis isi dan deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan dari buku siswa bahasa Inggris " Passport to the World 1 : A Fun and Easy English for Grade VII of Junior High Schools" untuk siswa kelas tujuh SMP yang ditulis oleh penulis buku oleh tim penulis Indonesia terdiri dari: Djatmika , Agus Dwi Priyanto, Dewi Ida Kusuma, Ahmad Thomy H, Iwan Surya, Usas Budi Kasiati, dan Wiyono. Dalam penelitian ini, bahan berbicara dan menulis dalam buku teks diklasifikasikan berdasarkan kompetensi dasar. Data diambil dari sumber data dan dimasukkan ke tabel checklist untuk membuat perbandingan antara bahan pada buku teks dan bahan yang dibutuhkan dalam silabus pelajaran bahasa Inggris 2013 untuk siswa kelas tujuh SMP. Kemudian, peneliti mengevaluasi instruksi dari masing-masing bahan berbicara dan menulis sesuai dengan relevansinya dengan kompetensi dasar. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa buku teks “Passport to the World 1 : A Fun and Easy English for Grade VII of Junior High Schools” memenuhi 44 dari 50 indikator yang merupakan 88% dari total indikator tetapi ada 12% dari total indikator dalam Kompetensi Dasar dalam Kurikulum Revisi 2013 yang tidak ada dalam buku teks sebagaimana dinyatakan dalam temuan penelitian ini. Ini berarti bahwa materi berbicara dan menulis dalam buku teks memenuhi Kompetensi Dasar dalam Kurikulum Revisi 2013 pada kategori baik. Ini menyimpulkan bahwa buku teks ini layak digunakan sebagai media pembelajaran dalam mengajar dan belajar berbicara dan menulis bahan untuk siswa kelas VII SMP. peneliti ingin memberikan beberapa saran untuk pihak-pihak berikut. Untuk penulis buku teks, data dapat membantu penulis buku teks untuk merevisi buku. Bagi pembaca buku teks, hasil penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan buku teks ini. Untuk peneliti masa depan, penelitian ini dapat memberikan inspirasi sebagai referensi untuk melakukan analisis dan penelitian selanjutnya pada bahan buku teks bahasa Inggris sesuai dengan kurikulum Revisi 2013.

English Abstract

The aim of the research is to analyze the relevance between the speaking and writing materials in the student book “Passport to the World 1 : A Fun and Easy English for Grade VII of Junior High Schools” with the Basic Competences in Revised 2013 Curriculum. This research used descriptive qualitative content analysis as its research method. The data were collected from the English student book “Passport to the World 1 : A Fun and Easy English for Grade VII of Junior High Schools” for seventh graders of Junior High School written by the book writer by the Indonesian author team consisted of: Djatmika, Agus Dwi Priyanto, Ida Kusuma Dewi, Ahmad Thomy H, Iwan Surya, Usas Budi Kasiati, and Wiyono. In this research, the speaking and writing materials in the textbook are classified based on the basic competence. The data were taken from the data source and entered to the checklist table to make comparison between the materials on the textbooks and the materials required in 2013 English lesson syllabus for seventh graders of Junior High School. Then, the researcher evaluated the instruction of each speaking and writing material according to its relevancy with basic competence. The result of this study showed that the textbook “Passport to the World 1: A Fun and Easy English for Grade VII of Junior High Schools” had 44 out of 50 indicators examined which is 88% of total indicators that was present but there are 12% of total indicators in the Basic Competences in Revised 2013 Curriculum that were not present in the textbook as stated in the finding of this study. It means that the speaking and writing materials in the textbook meet the Basic Competences in Revised 2013 Curriculum on good category. It infers that the textbook is appropriate to use as instructional medium in teaching and learning speaking and writing materials for Grade VII of Junior High School students. the researcher would like to give some suggestions for the following parties. For textbook writers, the data may help the textbook writers to revise the book. For textbook readers, the result of this research can be used as the reference to know the strengths and the weaknesses of this textbook. For future researchers, this research can give inspiration as reference to do next analysis and research on materials of English textbooks according to the Revised 2013 curriculum.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/331/051908900
Uncontrolled Keywords: Analisa buku teks, berbicara, menulis, buku murid, revisi kurikulum 2013-Textbook analysis, speaking, writing, student book, revised 2013 curriculum
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.33 Teaching aids, equipment, materials
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 08 Oct 2020 05:37
Last Modified: 22 Apr 2024 07:24
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175318
[thumbnail of Hendy Gunawan .pdf] Text
Hendy Gunawan .pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item