Hardiyanti, Ajeng Putri (2019) Oral Corrective Feedback Used by the Lecturer and Students Preference on its Feedback: An Analysis in English Course of Anthropology Study Program Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini dilakukan berdasarkan masalah yang dialamai oleh kebanyakan mahasiswa jurusan non-Bahasa Inggris dalam mengembangkan keterampilan berbicara Bahasa Inggris. Mahasiswa jurusan non-Bahasa Inggris tidak belajar Bahasa Inggris seperti mahasiswa jurusan Bahasa Inggris. Mereka masih melakukan beberapa kesalahan dalam kalimat yang mereka gunakan sehingga hal tersebut dapat berakibat pada komunikasi bahasa inggris yang mereka lakukan. Mengetahui masalah tersebut, Dosen harusnya memberikan perhatian lebih dan memastikan agar mahasiswa dapat berbicara dengan baik dan meminimalisir kesalahan. Salah satu caranya adalah dengan memberikan oral corrective feedback. Corrective feedback ini akan berdampak pada perkembangan belajar Bahasa Inggris. Disini, penulis ingin mengetahui jenis-jenis kesalahan yang dikoreksi oleh Dosen, oral corrective feedback apa yang yang yang dgunakan untuk mengkoreksi kesalahan tersebut, serta jenis feedback mana yang disenangi oleh Mahasiswa. Penulis menggunakan metode deskriptif kualitatif dalam melakukan penelitian ini. Sumber data didapat dari seluruh mahasiswa Anthropologi semester dua, Fakultas Ilmu Budya, Univeritas Brawijaya angkatan 2018 yang mengambil mata kuliah Bahasa Inggris dan dosen pengajar mata kuliah tersebut. Selain itu, penulis melakukan pengamatan sebanyak tiga kali untuk mendapatkan data yang valid. Penulis juga menyebarkan kuisioner kepada seluruh mahasiswa pada akhir penelitian untuk mencari tahu tentang jenis corrective feedback yang mana yang disukai oleh mahasiswa. Penulis menggunakan trianggulasi untuk memastikan validitas dari data yang didapat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dosen memberikan koreksi pada seluruh kesalahan yang dibuat oleh mahasiswa baik itu kesalahan lokal maupun kesalahan global. Disamping itu, dosen juga menggunakan semua macam oral corrective feedback yang dikemukakan oleh Lyster dan Ranta (1997) kecuali Metalinguistic feedback.selain itu mahasiswa lebih menyukai jenis feedback seperti explicit correction dan recast. Mahasiswa lebih suka jika dosen memberikan koreksi terhadap pelafalan dan kata yang digunakan mahasiswa. Selain itu, apa yang telah dilakukan oleh dosen telah sesuai dengan apa yang mahasiswa sukai. Terakhir, penulis berharap penelitian ini dapat dijadikan referensi bagi penulis lain untuk melakukan penelitian dengan tipe corrective feedback lainnya.
English Abstract
This study was conducted based on the problems that hamper non-English department students in developing their speaking skill. Students in non-English department does not study English like students in English department. So, they still have some errors in their utterances which can effect their communication. After knowing the problem, lecturer should pay more attention and make sure that their students can speak well and fewer error. One of the ways is giving an oral corrective feedback. Corrective feedback will influence the progress of learning English. Here, the writer wants to know the kinds of error used by the lecturer in correcting students’ speaking and the types of oral corrective feedback that the lecturer used in correcting it, also to know the types of oral corrective feedback that students prefer. The writer used descriptive qualitative research to conduct this study. The data source was all of second semester students of Anthropology study program batch 2018, Faculty of Cultural Studies Universitas Brawiaya who take English course and also a lecturer who teaches English course in Anthropology batch 2018. Moreover, the writer observed in the class and do Interview with the lecturer to get details oral corrective feedback that the lecturer used and students’ error that corrected by the lecturer. Besides, the writer given questionnaire to find out the students’ preference in the type of feedback correction used by the lecturer. In addition, the writer used triangulation to ensure the validity of the data collection. The result shows that the lecturer corrected to all types of error including global error and local error. Besides, the lecturer used all the types of corrective feedback provided by Lyster and Ranta (1997) except metalinguistic feedback. Yet, Students like explicit correction and recast. Students tended to like lecturer which gave correction in their pronunciation and their vocabulary. Moreover, Feedback from lecturer is very effective because it can give information to the students about their error production when they speak in order they did not created the same error. However, what the lecturer done in the class actually matches with students’ need and students’ preference. Last, the writer expects that this study will be beneficial reference for other writer to conduct the corrective feedback as a topic. Besides, the future researcher or writer can find the similar topic and more varieties type of corrective feedback from another theory.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/205/051908768 |
Uncontrolled Keywords: | berbicara, kekeliruhan, oral corrective feedback, ketertarikan mahasiswa-speaking, errors, oral corrective feedback, students’ preference. |
Subjects: | 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.1 Teachers and teaching, and related activities > 371.102 Teaching > 371.102 2 Communication in teaching |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 07 Oct 2020 07:44 |
Last Modified: | 28 Mar 2024 06:06 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175270 |
![]() |
Text
Ajeng Putri Hardiyanti.pdf Download (4MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |