The Correlation between Students’ Self-Efficacy and Students’ English Learning Achievement in English Language Education Program Universitas Brawijaya

Machdalian, Refly (2019) The Correlation between Students’ Self-Efficacy and Students’ English Learning Achievement in English Language Education Program Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Studi ini membahas tentang korelasi antara efikasi diri mahasiswa dan pencapaian belajar Bahasa Inggris mahasiswa. Studi ini menggunakan teori dari Bandura (1994) tentang efikasi diri sebagai teori dasar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menentukan korelasi antara efikasi diri dan pencapaian belajar Bahasa Inggris mahasiswa di Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Studi ini menggunakan desain kuantitatif dengan motode korelasi. Ada 35 mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya yang dipilih secara acak sebagai partisipan dalam studi ini. Untuk mengumpulkan data, sebuah kuisioner tentang efikasi diri diambil sebagai instrument dalam studi ini. Studi ini menggunakan Formula Momen Produk Pearson atau biasa disebut Pearson r untuk memproses data. Ditemukan bahwa tidak ada korelasi yang signifikan antara efikasi diri mahasiswa dan pencapaian belajar Bahasa Inggris mahasiswa. Berdasarkan koefisien korelasi, hasil akhir dari korelasi berada pada angka 0.29 dan signifikasi berada pada angka 0.09 (> 0.05). Korelasi antara efikasi diri mahasiswa dan pencapaian belajar Bahasa Inggris mahasiswa tidak mampu menjadi signifikan dikarenakan hanya ada satu dari empat aspek kemampuan Bahasa Inggris di efikasi diri yang memiliki korelasi signifikan dengan pencapaian belajar Bahasa Inggris mahasiswa, yaitu aspek kemampuan menulis Bahasa Inggris. Sementara itu, aspek kemampuan yang lain tidak memiliki korelasi yang signifikan dengan kemampuan belajar Bahasa Inggris mahasiswa. Peneliti menyarankan kepada peneliti berikutnya untuk mengubah fokus dari penelitian tersebut. Yang mana peneliti berikutnya hanya perlu untuk fokus kepada korelasi antara satu aspek kemampuan Bahasa Inggris dari efikasi diri mahasiswa dengan pencapaian belajar Bahasa Inggris mahasiswa. Akan menjadi lebih mudah bagi peneliti berikutnya dalam hal menganalisa dan memperoleh data akhir.

English Abstract

This study discusses about the correlation between students’ self-efficacy and students’ English learning achievement. It uses the theory from Bandura (1994) about self-efficacy as the main theory. The aim is to determine the correlation between students’ self-efficacy and students’ English learning achievement in English Language Education Program Universitas Brawijaya. This study uses quantitative design with correlation method. There are 35 students of English Language Education Program Universitas Brawijaya randomly chosen as participants of this study. In order to obtain the data, a questionnaire about self-efficacy is adopted as the instrument of this study. This study uses Pearson Product Moment Formula or well-known as Pearson r in terms of processing the data. It is found that there is no significant correlation between students’ selfefficacy and students’ English learning achievement. From the correlation coefficient, the final result of the correlation stands on 0.29 and the significance stands on 0.09 (> 0.05). The correlation between students’ self-efficacy and students’ English learning achievement cannot be significant because there is only one in four English skill aspects of self-efficacy that has a significant correlation with students’ English learning achievement, which is English writing skill aspect. Meanwhile, other English skill aspects do not have a significant correlation with students’ English learning achievement. The researcher suggests next researcher to change the focus of the study. Meaning that next researcher only needs to focus only on the correlation between one English skill aspects of students’ self-efficacy and students’ English learning achievement. This could be easier for next researcher in order to analyze and obtain the final data.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/232/051908690
Uncontrolled Keywords: efikasi diri, pencapaian belajar Bahasa Inggris-self-efficacy, English learning achievement
Subjects: 300 Social sciences > 370 Education > 370.1 Philosophy and theory, education for specific objectives, educational psychology > 370.15 Educational psychology > 370.154 Motivation to learn
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 20 Oct 2020 06:32
Last Modified: 09 May 2022 04:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175215
[thumbnail of Refly Machdalian.pdf] Text
Refly Machdalian.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item