EFL Students’ Speaking Anxiety in the Speaking Class (A Survey Study in English Department of Universitas Brawijaya)

Meidina, Rizky (2019) EFL Students’ Speaking Anxiety in the Speaking Class (A Survey Study in English Department of Universitas Brawijaya). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris telah menjadi bahasa universal yang digunakan oleh kebanyakan orang di seluruh dunia, Bahasa Inggris juga berfungsi sebagai jembatan untuk melintasi kebangsaan, budaya, dan agama. Di beberapa negara, termasuk di Indonesia, Bahasa Inggris dipelajari sebagai bahasa asing sejak sekolah dasar hingga tingkat pendidikan yang lebih tinggi. Namun, mahasiswa Bahasa Inggris di Indonesia mengalami beberapa masalah yang menghambat mereka dalam mengembangkan keterampilan bahasa mereka terutama dalam keterampilan berbicara. Beberapa permasalahan ini disebabkan oleh beberapa faktor termasuk kecemasan berbicara. Dalam penelitian ini peneliti akan meneliti tingkat kecemasan berbicara mahasiswa dan faktor yang menyebabkannya. Penelitian ini dilakukan di Departemen Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya Malang dengan melibatkan 113 mahasiswa dari semester ketiga yang berasal dari kelas Intensive Speaking sebagai responden. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan survei dengan mengimplementasikan FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale), kuesioner yang dikembangkan oleh Horwitz. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sebagian besar mahasiswa mengalami kecemasan berbicara tingkat menengah. Kecemasan ini sebagian besar berasal dari rasa takut akan evaluasi negatif diikuti oleh kecemasan tes dan kecemasan dalam berkomunikasi.

English Abstract

English has been becoming a universal language used by most people around the world, it becomes a bridge to cross nationality, culture, and religion. English is learnt as a foreign language in several countries including Indonesia since elementary school until higher level of education. However, Indonesian EFL learners are having some problems that handicap them in developing their language skills especially speaking skill. These problems are effected by several factors including speaking anxiety. In this research, the researcher is going to investigate students’ speaking anxiety level and the factor that cause it. This study was conducted in English Language Education Department of Universitas Brawijaya Malang by involving 113 students from the third semester who are joining Intensive Speaking Class as the respondents. The survey design was used in this study, while for the instrument the researcher used FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale), a questionnaire developed by Horwitz. The result of the study are most of the students suffered a medium level of speaking anxiety. This anxiety mostly comes from fear of negative evaluation followed by test anxiety and communication apprehension.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/155/051908663
Uncontrolled Keywords: Kecemasan berbicara, mahasiswa Bahasa Inggris-speaking anxiety, EFL learner
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English > 421.55 Standard British spelling and pronunciation
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 06 Oct 2020 10:22
Last Modified: 20 Jan 2022 04:47
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175163
[thumbnail of Rizky Meidina.pdf]
Preview
Text
Rizky Meidina.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item