Krisnayanti, I GA Ayu Anggela Heni (2019) Developing Indonesia Fun Folktales Software to Increase Reading Comprehension in The First Year Students for Vocational High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Membaca adalah salah satu dari empat keterampilan yang harus dikuasai dalam belajar bahasa Inggris, terutama di Indonesia di mana siswa menggunakan bahasa Inggris sebagai bahasa asing. Untuk mencapai tujuan membaca, yaitu untuk mendapatkan informasi umum atau detail dari teks, pembaca harus memahami teks untuk memahami informasi secara efektif. Peneliti akan memfasilitasi siswa dalam pembelajaran pemahaman membaca teks naratif secara menarik dengan mengembangkan perangkat lunak Indonesia Fun Folktales. Indonesia Fun Folktales adalah media pembelajar focus pada teks narasi khususnya cerita rakyat Indonesia untuk meningkatkan pemaham membaca. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan Penelitian dan Pengembangan (R&D) dari Borg dan Gall 2003, ada tujuh langkah yang dimodifikasi oleh peneliti. 1) analisis kebutuhan; 2) pengembangan produk, 3) validasi ahli; 4) revisi 1; 5) uji coba; 6) revisi akhir; 7) produk akhir. Produk tersebut telah dicoba oleh enam siswa di program perangkat lunak kelas A dan 25 siswa di kelas A untuk mendapatkan hasil analisis data kebutuhan. Peneliti memvalidasi produk dari cerita terjemahan ahli, media, konten, dan instrumen. Dalam penelitian ini, penelitian ini menggunakan dua instrumen; 1) lembar validasi untuk ahli validasi; 2) kuesioner untuk analisis kebutuhan dan uji coba produk. Hasil dari penelitian ini menunjukkan Indonesia Fun Folktales Software untuk meningkatkan pemahaman membaca sesuai untuk siswa kelas sepuluh. Validasi para ahli menyatakan bahwa produk, cerita dan isinya cocok dan menarik untuk meningkatkan pemahaman membaca tetapi perlu adanya revisi. Para siswa menyatakan bahwa produk memberi motivasi dalam belajar pemahaman membaca dan produk itu menarik untuk digunakan. Peneliti juga menyarankan agar pengguna produk dapat membantu meningkatkan pemahaman membaca, untuk guru dapat membantu dalam mengajar pemahaman membaca. Saran untuk penyebaran adalah produk dapat didistribusikan ke publik terutama bidang pendidikan. Saran untuk pengembangan selanjutnya adalah peneliti dapat meningkatkan produk dengan menambahkan materi atau pertanyaan. Peneliti selanjutnya juga dapat mengubah materi yang lain dan dapat dikembangkan untuk tingkat kelas yang berbeda.
English Abstract
Reading was one of four skills should be mastered in learning English, especially in Indonesia in which the students used English as a foreign language. To achieve the purpose of reading, which was to get general or detail information from the text, the readers had to comprehend the texts in order to understand the information effectively. The researcher had facilitated students in learning reading comprehension on narrative text interestingly by developing Indonesia fun folktales software. Indonesia fun folktales software was teaching media focus on narrative text, especially Indonesia Folktales to increase reading comprehension. In this research, the researcher used Research and Development (R&D) from Borg and Gall’s 2003, there were seven steps modified by the researcher. 1) need analysis; 2) product development;3) expert validation; 4) revision 1; 5) tryout; 6) final revision; 7) final product. The product had been tried by six students in the repair software program class A and 25 students in class A to get data need analysis. The researcher validated the product from expert translation stories, media, content, and instrument. In this research, the research used two instruments; 1) validation sheets for experts’ validation; 2) questionnaire for need analysis and try-out the product. The result of this study was Indonesia Fun Folktales Software to increase reading comprehension was compatible for tenth-grade students. The experts’ validation stated that the product, the stories and the content were suitable and interesting to increase reading comprehension but need some revision. The students stated that the product gave motivated in learning reading comprehension and the product was interesting to be used. The researcher also suggested for the user of the product can help to increase reading comprehension, to help teacher in teaching reading comprehension. Suggestion for dissemination was the product such as distributing the product to public especially educational field. Suggestion development was the future researcher can improve by adding materials and questions. The future researcher also can change the using other material and developed for other grade students.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/194/051908757 |
Uncontrolled Keywords: | Pengembangan, Indonesia Fun Folktales, Pemahaman Membaca, Media Pembelajaran-Development, Indonesia Fun Folktales, Reading Comprehension, Instructional media. |
Subjects: | 400 Language > 402 Miscellany > 402.85 Computer applications |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 05 Aug 2020 07:40 |
Last Modified: | 07 Dec 2021 02:39 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175039 |
Preview |
Text
I GA Ayu Anggela Heni Krisnayanti.pdf Download (11MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |