The Interference of First Language Grammatical Form towards EFL Students‟ Written Work

Lestari, Novela Segi (2019) The Interference of First Language Grammatical Form towards EFL Students‟ Written Work. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kesalahan tata bahasa yang ditemukan pada tugas menulis mahasiswa pembelajar Bahasa Inggris sebagai bahasa asing dan penyebabnya. Mahasiswa semester empat program studi Pendidikan Bahasa Inggris angkatan 2017/2018 dipilih sebagai subjek penelitian. Data diperoleh dari tugas menulis mahasiswa pada pre-tes IELTS dan wawancara tidak terstruktur. Data-data yang telah dikumpulkan selanjutnya dianalisis dengan tiga cara yang berbeda. Pertama, tugas menulis mahasiswa dianalisis berdasarkan penelitian yang dilakukan oleh Ho (2004) untuk mengetahua kesalahan tata bahasa apa saja yang dibuat mahasiswa. Selanjutnya, peneliti melakukan analisis perbandingan untuk mengetahui penyebab kesalahan tata bahasa yang dibuat oleh mahasiswa dengan membandingkan bentuk tata bahasa antara Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris. Terakhir, peneliti juga menganalisis data dari wawancara tidak terstruktur berdasarkan Creswell (2014) dengan menghilangkan poin-poin yang tidak relevan dengan penelitian dan menampilkan poin-poin yang relevan dengan tujuan penelitian. Akhirnya, peneliti memeriksa ulang data dari tugas menulis mahasiswa dengan data yang diperoleh dari wawancara tidak terstruktur untuk mendapatkan kesimpulan. Berdasarkan hasil analisis terhadap tugas menulis mahasiswa, peneliti menemukan banyak kesalahan tata bahasa di hampir seluruh pengelompokan kesalahan tata bahasa yang disebutkan pada penelitian Ho (2004). Hasil analisis perbandingan menunjukkan kesalahan tata bahasa yang dibuat mahasiswa didominasi oleh bentuk tata bahasa yang berbeda antara Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris. Hasil dari wawancara tidak terstruktur juga menguatkan hasil penelitian terbukti dengan 5 dari 6 mahasiswa menyetujui kontribusi perbedaan bentuk tata bahasa yang menyebabkan mereka membuat kesalahan tata bahasa. Hasil ini menujukkan adanya pengaruh bahasa ibu pada tugas menulis mahasiswa. Perbedaan yang terdapat pada bahasa yang akan dipelajari mengarahkan siswa untuk salah menginterpretasikan penggunaan bentuk tata bahasa. Sehingga, kondisi ini menyebabkan kebingungan pada siswa. Oleh sebab itu peran dosen untuk memberikan pengaruh positive terhadap siswa untuk menghindari kesalahan (error) .

English Abstract

This study aims to find out grammatical errors found in EFL students‟ written work and its causes related to source language and target language interference. The fourth semester students of English Language Education Program in academic year 2017/2018 were chosen as the participants. The data were collected through students‟ written work in IELTS pretest and unstructured interview. Furthermore, the collected data were analyzed in three different ways. First, the students‟ written works were analyzed based on Ho‟s study (2004) in order to find out the students‟ grammatical errors. Next, the researcher did contrastive analysis to find out the cause of students‟ grammatical errors by comparing Indonesian language and English language grammatical forms. Last, the unstructured interview data were analyzed based on Cresswell (2014) by reducing and displaying data that are relevant to the interference of source language and target language. Subsequently, the researcher crosschecked the written works data with the unstructured interview data to draw conclusion. From the students‟ written works analysis, the students made grammatical errors in almost all classifications related to Ho‟s study (2004). The results of the contrastive analysis show the grammatical errors found in the students‟ written works were dominated by the grammatical forms which are different between Indonesian language and English language. The unstructured interview also strengthens these findings by showing the students‟ agreements on different grammatical form contribution that causes grammatical errors. Those findings finally show the existence of first language grammatical form interference in the students‟ written works. The interference leads students to misidentify in using the grammatical forms. Furthermore, that condition causes confusion and result fossilization on the students‟ mind. The fossilization furthermore causes errors continually. That is why, the role of the lecturers especially grammar lecturers are important to give positive vibes on the students‟ mistakes in engaging the students‟ motivation while learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/28/051908550
Uncontrolled Keywords: bahasa ibu, pengaruh, transfer negatif, kesalahan grammar, tugas menulis-first language, interference, negative transfer, grammatical errors written work
Subjects: 400 Language > 425 Grammar of standard English
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 06 Oct 2020 14:55
Last Modified: 04 Mar 2024 03:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174933
[thumbnail of Novela Segi Lestari.pdf] Text
Novela Segi Lestari.pdf

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item