Boeng, Iannatul Husnia (2019) Listening Comprehension Problems Encountered By Eleventh Grade Students At SMA Ar-Rohmah Putri Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Siswa EFL (English for Foreign Language) masih memiliki banyak masalah dalam pemahaman mendengarkan sebagaimana peneliti temukan pada siswa di SMA Ar-Rohmah Putri Batu. Ketika peneliti melakukan prakter mengajar di sekolah tersebut, peneliti menemukan bahwa ada masalah dalam proses mendengarkan bagi siswa. Masalah-masalah ini berasal dari faktor internal dan faktor eksternal. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor internal dan eksternal yang mempengaruhi masalah pemahaman mendengarkan siswa. Penelitian ini menggunakan survei desain sebagai metodologi penelitian. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI dari empat kelas di SMA Ar-Rohmah Putri Batu. Kelas-kelas ini terdiri dari tiga kelas sains dan satu kelas sosial. Total siswa yang diambil secara acak untuk responden adalah 104 siswa. Penelitian ini menggunakan kuesioner dan wawancara sebagai instrumen penelitian yang diadaptasi dari Anandapong (2011) dan Hamouda (2013). Berdasarkan hasil penelitian, peneliti mengidentifikasi bahwa siswa di SMA-Ar-Rohmah Putri Batu memiliki masalah menyimak dari kedua faktor, baik internal dan juga eksternal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa masalah utama dari faktor eksternal bagi siswa dalam pemahaman mendengarkan adalah tentang memahami kata-kata yang tidak diucapkan dengan jelas, kecepatan speaker yang terlalu cepat, kualitas rekaman kaset yang buruk, dan kualitas peralatan yang buruk. Sementara itu, masalah utama yang berasal dari faktor internal adalah tentang kegagalan siswa untuk berkonsentrasi karena suara yang tidak jelas akibat kualitas rekaman kaset yang buruk. Meskipun demikian, faktor-faktor eksternal masih mendominasi faktor internal sebagai masalah mendengarkan utama bagi siswa. Oleh karena itu, peneliti menyarankan untuk menyelesaikan masalah ini. Para siswa dapat bekerja bersama dengan para guru. Misalnya, memberikan masukan kepada guru tentang solusi yang diperlukan untuk memudahkan proses mendengarkan di kelas.
English Abstract
EFL (English for Foreign Language) students still have many problems dealing with listening comprehension as the researcher found in students of SMA Ar-Rohmah Putri Batu. When the researcher taught in the school, researcher discovered that there were problems in the process of listening for students. These problems comes from students internal and external factors. Therefore, the research aims to identify the internal and exteral factors affect students listening comprehension problems. This research used survey design as the research method. The subject of this research is eleventh grade students from four classes at SMA Ar-Rohmah Putri Batu. They are three science classes and one social class. The total students which are taken randomly for the respondents are 104 students. This research used questionnaire and interview as the research instruments which were adepted from Anandapong (2011) and Hamouda (2013). The data were collected using collective administration method. Based on the research result, the researcher identified that students at SMA-Ar-Rohmah Putri Batu have listening problems from these two factors, internal and also external factors. The result shows that the main problems of the external factors for students in listening comprehension is about understanding words that are not pronounced clearly, the speed of speakers which are too fast, the poor quality of tape recordings, and the poor quality of equipment. Meanwhile, the main problem that comes from internal factor is about students’ failure to concentrate because of the unclear sound resulting from the bad quality of tape recordings. Nonetheless, external factors still dominate internal factors as the main listening problem for students. Therefore, the researcher suggests to solve this problem. The students can work together with the teachers. For instance, providing input to teachers about the solutions needed to ease the listening process in class.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/26/051908548 |
Uncontrolled Keywords: | masalah menyimak, factor internal, factor eksternal-listening problems, internal factors, external factors |
Subjects: | 300 Social sciences > 373 Secondary education > 373.2 Secondary schools and programs of specific kinds, levels, curricula, focus > 373.238 Upper Level Secondary School |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng Moelyono |
Date Deposited: | 12 Nov 2020 14:14 |
Last Modified: | 04 Mar 2024 03:07 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174929 |
Text
Iannatul Husnia Boeng.pdf Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |