“I DON’T WANT TO MISS A THING !!” Korelasi Intensitas Penggunaan Instagram dengan Fear of Missing Out (FoMO) pada Remaja

Gunawan, Laura Monica (2019) “I DON’T WANT TO MISS A THING !!” Korelasi Intensitas Penggunaan Instagram dengan Fear of Missing Out (FoMO) pada Remaja. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui korelasi antara intensitas penggunaan Instagram dengan fear of missing out (FoMO) pada remaja. Intensitas penggunaan Instagram berarti seberapa kuat hubungan emosional antara pengguna dan Instagram serta seberapa besar Instagram terintegrasi dalam kehidupan sehari-hari penggunanya serta durasi penggunaannya. Sedangkan FoMO berarti kekhawatiran akan ketinggalan momen berharga yang dialami orang lain dan ditandai dengan keinginan untuk tetap terhubung atau selalu ingin mengetahui apa yang orang lain sedang lakukan terutama melalui dunia maya. Penelitian dilakukan kepada 120 orang remaja. Survey dilakukan menggunakan skala Fear of Missing Out scale (10 aitem) dan Instagram Intensity Scale (8 aitem). Selanjutnya data dianalisis menggunakan analisis korelasi Pearson product-moment yang menghasilkan koefisien korelasi sebesar 0,331 dengan nilai signifikansi sebesar 0,0001 (p<0,05). Hal tersebut menunjukkan adanya korelasi positif yang signifikan antara intensitas penggunaan Instagram dengan Fear of Missing Out (FoMO) pada remaja, dimana semakin tinggi intensitas penggunaan Instagram maka semakin tinggi juga FoMO yang dimiliki individu, begitu juga sebaliknya.

English Abstract

This study aims to determine the correlation between the intensity of Instagram use with fear of missing out (FoMO) in adolescents. The intensity of Instagram usage means how strong the emotional connection between users and Instagram is and how much Instagram is integrated in the daily lives of its users and the duration of their use. Whereas FoMO means fears of missing precious moments experienced by others and is characterized by a desire to stay connected or always want to know what other people are doing especially through cyberspace. The study was conducted on 120 adolescents. The survey was conducted using the Fear of Missing Out scale (10 aitem) and Instagram Intensity Scale (8 aitem). Then the data were analyzed using Pearson product-moment correlation analysis which resulted in a correlation coefficient of 0.331 with a significance value of 0.0001 (p <0.05). This shows that there is a significant positive correlation between the intensity of Instagram use with Fear of Missing Out (FoMO) in adolescents, where the higher the intensity of Instagram use, the higher the FoMO owned by individuals, and vice versa.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/796/051908215
Uncontrolled Keywords: FoMO, Fear of Missing Out, Instagram, intensitas.FoMO, Fear of Missing Out, Instagram, intensity.
Subjects: 100 Philosophy, parapsychology and occultism, psychology > 152 Sensory perception, movement, emotions, physiological drives > 152.4 Emotions
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 14 Oct 2020 04:47
Last Modified: 19 May 2022 04:31
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174792
[thumbnail of Laura Monica Gunawan.pdf] Text
Laura Monica Gunawan.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item