Implementasi Strategi Nation Branding Pariwisata Taiwan pada tahun 2008 – 2016

Odilia, Agatha (2019) Implementasi Strategi Nation Branding Pariwisata Taiwan pada tahun 2008 – 2016. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Hilangnya pengakuan Taiwan dari PBB di masa lampau menyebabkan negara – negara berdaulat ikut melepas pengakuan atas Taiwan. Pada tahun 2008, Ma Ying-jeou sebagai presiden terpilih menyatakan untuk berhenti berkompetisi dengan Tiongkok dalam mengejar hubungan diplomatik formal. Hal ini diafirmasi dengan adanya prinsip ―New Three Noes‖ yang dipegang oleh Ma Ying-jeou yaitu no declaration of independence, no unification with the PRC, dan no use of force. Aktivitas tersebut bertujuan agar tercipta hubungan non-formal antar negara – negara sehingga dapat menyokong aktivitas ekonomi Taiwan. Oleh sebab itu, Pemerintah Taiwan mengambil langkah untuk untuk memperkuat citra negara sebagai destinasi pariwisata dengan strategi nation branding yang dilakukan melalui Taiwan Touch Your Heart dan Taiwan The Heart of Asia yang dilaksanakan dari tahun 2008 hingga tahun 2016. Dalam menganalisis strategi nation branding yang dilakukan oleh Pemerintah Taiwan, konsep nation branding strategy milik Keith Dinnie digunakan pada penelitian ini. Hasil analisis menunjukkan bahwa selama 8 tahun pelaksanaan pelaksanaan strategi nation branding yang dilakukan oleh Pemerintah Taiwan, kampanye tersebut berhasil memperkuat citra Taiwan sebagai destinasi pariwisata khususnya di Asia. Penguatan citra Taiwan sebagai destinasi pariwisata kemudian juga diikuti dengan peningkatan jumlah turis di Taiwan yang berhasil membawa dampak positif terhadap perekonomian Taiwan.

English Abstract

The loss of Taiwan’s recognition of the United Nations in the past has caused sovereign states to release recognition of Taiwan. In 2008, Ma Ying-jeou as the elected president declared to stop competing with China in pursuing formal diplomatic relations. This was confirmed by the principle of ―New Three Noes‖ held by Ma Ying-jeou, namely no declaration of independence, no unification with the PRC, and no use of force. The activity aims to create informal relations between countries so that they can support Taiwan’s economic activities. Therefore, the Government of Taiwan took steps to strengthen the country’s image as a tourism destination with the nation branding strategy carried out through Taiwan Touch Your Heart and Taiwan The Heart of Asia which was carried out from 2008 to 2016. In analyzing the nation branding strategy carried out by the Government of Taiwan, Keith Dinnie’s concept of nation branding strategy is used in this study. The analysis shows that during the 8 years of implementing the nation branding strategy carried out by the Taiwan Government, the campaign succeeded in strengthening Taiwan’s image as a tourism destination, especially in Asia. Strengthening the image of Taiwan as a tourism destination was also followed by an increase in the number of tourists in Taiwan who had a positive impact on the Taiwan economy.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/844/051908262
Uncontrolled Keywords: Taiwan, nation branding, Taiwan Touch Your Heart Campaign, Taiwan The Heart of Asia Campaign, Pariwisata Taiwan, citra Taiwan. Taiwan, nation branding, Taiwan Touch Your Heart Campaign, Taiwan The Heart of Asia Campaign, Taiwan tourism, Taiwan’s image
Subjects: 300 Social sciences > 327 International relations > 327.1 Foreign policy and specific topics in international relations
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 16 Oct 2020 03:10
Last Modified: 16 Oct 2020 03:10
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174662
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item