Oktarina, Ari Rosyida (2019) A Semiotic Analysis in Sunsilk Shampoo Commercial Advertisements. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Skripsi ini berjudul Analisa Semiotik Dalam Iklan Sunsilk shampo. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis aspek semiotik makna denotatif dan konotatif dalam iklan shampo Sunsilk. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menggambarkan makna denotatif dan konotatif yang ditemukan dalam iklan sHampo Sunsilk. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data terdiri dari 17 tanda visual dan 9 tanda verbal dari Sunsilk shampoo black shine dan Sunsilk shampoo hijab recharge. Tanda-tanda tersebut dianalisis dengan menggunakan teori urutan signifikasi milik Barthes. Temuan ini mengungkapkan makna denotatif dan konotatif yang ditemukan dalam dua iklan shampo Sunsilk. Makna denotatif yang ditemukan dalam iklan shampo Sunsilk adalah: rambut hitam, rambut panjang, rambut bergelombang, wanita, wajah tersenyum, jilbab oranye dan hijau, kemeja ungu, seragam karate, pose karate, sabuk hitam, candi borobudur, masjid, kelopak bunga, dan produk dari Sunsilk. Makna konotatif yang ditemukan dalam iklan shampo Sunsilk adalah: keanggunan wanita, wanita ramah, rambut sehat, kecantikan dan perawatan rambut, karakteristik wanita Indonesia, peningkatan kepercayaan diri dan harga diri, kebebasan berekspresi dan kreativitas, pemberdayaan wanita, menekankan konsumen untuk membeli, menjaga rambut kuat dan berkilau, rambut harum dan kesegaran. Penelitian lebih lanjut dapat membahas masalah yang sama dengan objek dan teori yang berbeda karena dapat menambah perspektif lain di bidang semiotik. Iklan produk dalam suatu rangkaian waktu mungkin juga layak dilakukan di masa mendatang
English Abstract
This thesis entitled A Semiotic Analysis in Sunsilk Shampoo Advertisements. This study aimed to analyze semiotic aspect of denotative and connotative meanings in Sunsilk shampoo advertisements. The objectives of the study were to find out and describe denotative and connotative meanings found in Sunsilk shampoo advertisements. This research applied descriptive qualitative method. The data were 17 visual and 9 verbal signs from Sunsilk shampoo black shine and Sunsilk shampoo hijab recharge. The signs were analyzed by using Barthes’ order of signification theory. The findings revealed the denotative and connotative meanings found in two Sunsilk shampoo advertisements. Denotative meanings found in Sunsilk shampoo advertisements were: black hair, long hair, wavy hair, woman, smiling face, orange and green hijab, purple shirt, karate uniform, karate pose, black belt, borobudur temple, mosque, flower petals, and products of Sunsilk. Connotative meanings found in Sunsilk shampoo advertisements were: elegance of woman, friendly woman, healthy hair, beauty and care of hair, characteristic of Indonesian woman, enhanced confidence and self esteem, freedom of expression and creativity, women empowerment, emphasizing consumer to buy, maintaining strong and shiny hair, fragrant hair and freshness. Further study may address the same issues with different objects and theories as it may add other perspectives in the field of semiotics. Time series of product advertisement may also be worth conducting in the future.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/316/051908881 |
Uncontrolled Keywords: | Semiotik, Iklan, Denotasi, Konotasi-Semiotic, Advertisements, Denotation, Connotation |
Subjects: | 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 01 Nov 2019 03:01 |
Last Modified: | 06 Jan 2022 04:10 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174656 |
Preview |
Text
Ari Rosyida Oktarina.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |